Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Datering af billede

af Aleman, 17/10 2010, 11:04 (4938 dage siden) @ disavelo

Jeg boede i Svendborg i næsten 13 år, fra 1981 til 93, og fulgte lidt med i hvad der skete rent jernbanemæssigt. De første 3 år boede vi i sygehusets funktionærbolig-højhus, som lå (ligger) tæt på banedæmningen.
Hver hverdagsmorgen kl. 04.35 ankom morgengodstoget, trukket af My. Mý'eren kørte igen ca. kl. halv syv med 2 personvogne til Odense, standsende ved stationerne undervejs. Jeg brugte selv den afgang om vinteren, til Odense Sygehus station (trinbræt), da det blev åbnet. Om eftermiddagen kørte My'eren igen fra Odense med de to personvogne, ankomst Svendborg ca. halvfem. My'eren trak så eftermiddagsgodstoget til Odense ca. 17.25, og efterlod personvognene til den følgende morgen.
Alle øvrige persontog kørtes med Mr/Mrd. De lokomotivtrukne persontogs køreplan faldt helt udenfor den almindelige faste persontogskøreplan.
Man skal nok ind i gamle køreplaner for Svendborgbanen for at finde ud af hvornår disse 'skæve' afgange ophørte. Men midt i 80'erne kørte de stadig.
Jeg kan ikke huske hvornår postvognen med 2 godsvogne til pakker kom til Svendborg, men posttoget - altid med 1 postvogn og 2 brune to-akslede godsvogne - kørte fra Svendborg ca 21.50, trukket af My.

Venlige hilsner
Søren

Tak for den udførlige kommentar vedr. forholdene i Svendborg. Jeg havde nok noget af det på fornemmelsen, bl.a. det med de 'skæve' afgangstider for My-passagertoget, men jeg tror ikke, at de kørte længere end til omkring 1985. Hvem har nogle køreplaner liggende fra dengang?
I øvrigt var der den lille finurlighed ved godsbanegården og havnesporene, at kurverne allesammen vendte til én side. Det medførte, at stationens lille Ardelt-traktor (og muligvis også Køf'en) ind imellem blev koblet bag på eftermiddagsslæberen og koblet af i Ringe, hvor traktoren så blev vendt på den stedlige drejeskive (den lå cirka der, hvor posthuset ligger i dag). Formålet var at opnå nogenlunde lige stort slid på flangerne (eller at undgå, at der blev for stor forskel fra side til side).
Ind imellem kunne man opleve, at rigtigt lange godstog med My fik afgangstilladelse helt nede fra godsbanegården, hvorefter de i ret høj fart drønede gennem banegården og de mange overkørsler ud af byen, således at der var god fart inden stigningen mod Kirkeby og Stenstrup. Det så godt ud og lød herligt, men desværre har jeg aldrig optaget disse scener. Derfor må jeg 'nøjes' med at vise en ret slidt My 1132 med et mindre godstog, parat allerede på Svendborg banegård lidt over middag den 7. august 1994. Volvoen på perronen tilhørte stationsbestyreren.
Venlig hilsen,
Aleman[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


DSB EA3020

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak