Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ÖBB køber 13 nattog og 8 EuroCity tog af Siemens (Generelt)

af andersj, Aalborg, 18/8 2018, 18:35 (2076 dage siden) @ Nordexpress

Jeps, godt init'iv!

Spændende hvordan det bliver i praksis - arkitekters skitser kan jo få alt til at ligne paradis.

Altså sæder og liggevognskupéerne har allerede været bygget som mock-up og testet af interesserede kunder i Wien. Der kan jo selvfølgelig være nogle ting der er lidt overdrevet, men jeg tror det kommer til at ligne meget godt.


Railjetterne er da indvendigt hverken nogen æstetisk nydelse eller særligt komfortable at sidde i. Men de triller fint.

Jeg er enig i at betrækket er lidt kedeligt og det hjælper heller ikke på æstetikken at man har valgt et hårdt gulv fremfor gulvtæppe. Men jeg synes nu de er meget komfortable.

I det hele taget er Østrig et måske lidt overset jernbaneland. Man taler tit om Schweiz og Tyskland, men der er virkelig gang i den på jernbaneområdet i Østrig. De har massere af nye tog og næsten endnu flere nye på vej (bla. Talent 3). De ældre Desiro og Talent 1 togsæt er ved at blive frisket op med det nye "Cityjet" design og nye meget komfortable sæder.
Der er gang i nattogsforretningen, der er gang i de internationale forbindelser, mange stationer er enten helt nye eller nyrenoverede og der er gang i byggeriet af ny infrastruktur som eksempelvis højkapacitetstrækningen Graz-Klagenfurt (127 km), Semmering Basistunnel (27,3 km) og Brenner Basistunnel (64 km)

Siden 2012 er antallet af passagerer også steget med 11% og Østrig er det land i EU hvor flest kører med tog. De bliver dog slået af Schweiz hvis man kigger på Europa som kontinent.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak