Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Succes i 5 dage - igen problemer ml. Lunderskov og Esbjerg (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/8 2018, 21:18 (2072 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Henrik Hansen, 18/8 2018, 21:32

Nysgerrigheden gjorde at jeg måtte en tur til Holsted for at se overkørslen, og det er ganske rigtigt svellerne det er galt med. De fjederklemmer der fastholder sporet er flere steder rustet over og de er generelt i en dårlig forfatning. Det er så lidt tankevækkende, at man i går kørte 140 km/t igennem Holsted og man i dag ikke engang kan køre 40 km/t...

Skal vi ikke glædes over at det blev opdaget inden der skete noget alvorligt?

Det var jo kun fordi overkørslen skulle renoveres at det blev opdaget. Havde man ikke banket asfalten væk og fjernet pladerne, så havde man måske kørt på 'dårlige' sveller i flere år endnu. Spørgsmålet er hvordan andre overkørsler med en alder tilsvarende den i Holsted har det - er det også fejl på dem som blot ikke kendes endnu ?

Selvfølgelig er man nødt til at reagerer når man opdager en sådan fejl, ingen vil jo tage ansvaret for videre kørsel, når den faktiske tilstand kendes, men som en lokomotivfører sagde i dag 'Det var godt jeg ikke viste noget, da jeg passerede overkørslen med 140 km/t i går aftes kl. 23' - og det kan der jo være noget om...

Det er med stor sandsynlighed vejsaltet der har været medvirkende til at nedbryde befæstigelserne, der er jo ikke meget dræn omkring sporet i en overkørsel. Godt nok forsøger man at undgå at salte i en overkørsel, men om det lykkedes er nok et godt spørgsmål. En Lokomotivfører fortalte i hvert fald at sporet i overkørslen i både Holsted og Gørding er 'glat' når de saltes, så glat at toget har problemer med at accelererer og bremse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak