Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Detaljebilleder af førerhuset på DSB Litra Hs (Generelt)

af Steff, 20/8 2018, 20:08 (2073 dage siden) @ Christian Skov Bojsen

Hej alle

I forbindelse med specificering af det indvendige førerhus på Litra Hs, søger jeg detaljebilleder som viser elementer og detaljer i førerhuset såsom manometerplacering, førerhuslys, skabe/sæder, rørføringer og andre detaljer som skulle være fanget på billeder. Hvis der var nogle som skulle ligge inde med viden omkring inventaret som gjorde sig specifikt i førerhuset på Litra Hs, lader jeg selvfølgelig også gerne høre om det!

Med ønsket om en fortsat god uge.

Christian

Kære Christian

Nu skriver du ikke om det er en Hs I eller Hs II det drejer sig om. Er det førstnævnte altså Hs I, findes der ingen tegninger i Danmarks jernbanemuseums ”Jernbanekilder” og jeg er ikke stødt på dem ved gennemgang af tegningerne år tilbage. Men jeg kan jo have overset den/dem.

Der findes dog billeder af begge typer udefra, men desværre ingen fra førerhuset. Men til gengæld kan du finde en Hovedtegning Lokomotiv (HL) af førerhusindretningen for litra Hs II der:

http://jernbane.vps.powernet.dk/catalog/Billedarkiv/r/10255/viewmode=infoview/fc=3%3A82...

Mig bekendt findes der ikke nogen billeder af førerhuset for litra Hs I (De sjællandske) og jeg er heller ikke sikker på at det findes for Hs II. Jeg erindrer ikke at have set sådanne. Men det behøver jo ikke at være korrekt.

Håbet er så, at der er ”private” fotografier, optaget af nogen af læserne her på siden. Men her skal du være opmærksom på, at på museets Hs II er førerhusindretningen ændret i og med at dampbremsen er fjernet og den har fået (af sikkerhedshensyn) trykluftbetjent bremse. Derfor er udlægningen af førerhusets indretning ikke som på den originale.

Skal du have fat på førerhusindretningen for en Hs I (Sjællænder) skal du en tur på museet i Odense og lige få lov til at klatre en tur op i førerhuset på dets Hs I (hvis udstillet, kan ikke huske det).

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak