Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Detaljebilleder af førerhuset på DSB Litra Hs (Generelt)

af Steff, 21/8 2018, 15:58 (2074 dage siden) @ Skott

Kære alle

Det er så ganske rigtigt som der skrives, at bl.a. den dobbelte støbejerns røgkammerdør på litra Hs I er en markant forskel til litra Hs II, der havde en spids rund stålplade røgkammerdør.

Herunder er et par fotos samt et par tegninger af hver hovedtype.

Hs I var oprindeligt konstrueret for det Sjællandske Jernbaneselskab. Historien kan man læse her på siderne under:

http://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=HS&typenr=1

Et andet godt kendetegn på HS I er fyrkassen, der i udseende er større (højere) end rundkedlen ved førerhuset og så at styringen bliver trukket af en vingetap på drivhjulet (det bageste hjulsæt).

Hs II var en DSB konstruktion på basis af Hs I og havde lidt andre mål og derfor lidt ændret konstruktion. Det var DSB´s første rangerlokomotiv for den ”lette rangering”. Udseendemæssigt var det en typisk Busse konstruktion med Allan/Trick styring med excentrikker der trak styringen. Om Hs II kan læses her:

http://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=HS&typenr=2

Herunder to billeder af hhv. Hs I (øverst) og Hs II (nederst).

[image]
Hs I nr. 368 fotograferet i Kalundborg i dets endelige udseende før udrangering. Bemærk den her meget typiske sjællandske ”bolsjedåse” sandkasse mellem førerhus og dampdomen. Da lokomotivet havde rammevandkasser, blev der i mange tilfælde påsat en ”vandtud/rør” for bedre at kunne nå vandkranens tud. Ligeledes fik nogle lokomotiver forlænget skorstenen så de passede bedre ind i røghatten i remisen.
Foto: James Steffensen.

[image]
Hs II nr. 378 fotograferet i oprindelig udførelse.
Foto: Ukendt, arkiv Danmarks Jernbanemuseum.

[image]
Sidetegning af ”Klasse H”, senere litra Hs I i oprindelig udførelse med bl.a. det længere førerhus, SJS skorstenshat og nr. og klassebetegnelse på førerhussiden. Lokomotivet blev ændret senere.
Tegning: Danske Statsbaner.

[image]
Sidetegning af litra Hs II i endelig udførelse og her med stor dampdomen med sandkasse (stangtræk).
Tegning: Steffen Dresler©.

Ønsker man at læse mere om lokomotiverne henvises til Bays bog om ”Danmarks Damplokomotiver”, DSB Damprangerlokomotiver (Lokomotivet) og endelig om den oprindelige klasse H i ”Sjællandske jernbaneselskabs damplokomotiver” (Danmarks jernbanemuseum). Og så har jeg sikkert glemt et par referencer til.


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak