Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bonusfesten fortsætter hos DSB (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 22/8 2018, 12:31 (2064 dage siden) @ Scharfenberg

Du glemmer bare - bevidst eller ubevidst - at DSB's topchef snildt kunne tjene 20 mio. kr. i en tilsvarende stilling i det private. I et svar på et spørgsmål fra Trafikudvalget, hvor en politiker vist nok fra DF havde brokket sig over DSB-direktørernes lønninger, fremgik det, at direktørlønningerne i DSB ligger endog meget langt under sammenlignelige direktørstillinger i det private.


Problemet er jo ikke lønnen, grundlønnen om du vil, men den udbredte brug af bonusser, som stort set altid kommet til udbetaling, dog mod et mindre fradrag - det skal jo ikke se for aftalt ud. Hvis Peter Schütze mener, at manden er 6, 8 eller 10 mio. værd, så betal det dog, og lad være med at fedte det ind i diverse bonus-ordninger, der kun har til formål at forplumre det hele.

Hvor mange menige medarbejdere i DSB har en lignende bonus ordning, hvor de kan få et tillæg på et pænt procentbeløb af grundlønnen - jeg gætter på ingen - som i ingen. Personalet må i stedet tage skraldet for den bonus-tildelte ledelses beslutningen, hvor personalet dagligt står ansigt til ansigt med utilfredse kunder, der henvender sig vedr. forsinkelser, aflysninger og toiletter der er ude af drift - der skaber konflikter mellem ledelse og medarbejdere og gør der svære og svære for DSB at levere varen - men ledelsen skal nok hente deres bonus på trods.

Er du misundelig over, at du ikke selv er topchef og derfor ikke kan oppebære en løn på flere millioner?


I dette indlæg: af Scharfenberg, søndag 19. august, 2018, 23:24 klandre du mig for at gå efter manden og ikke efter bolden - hvad gør du lige her ?? - min stilling og lønniveau kommer jo slet ikke sagen ved, men omhandler den bonus-fest der pt. sker på de mahogni-beklædte kontorer. Du er dog velkommen til at gå efter mig, det skal jog nok overleve. :-)

Jeg har selv været i et firma, hvor der som kompensation for lave lønstigninger blev udarbejdet en bonus-ordning for ikke ledende medarbejdere, en ordning der var afhængig af det opnåede års-resultat - bonussen kom dog yderst sjældent til udbetaling, fordi niveauet for sat for højt. Ledende medarbejdere havde derimod en anden bonus ordning, som sjovt nok altid kom til udbetaling - det skabte ikke tillid mellem ledelse og medarbejdere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere
ContecRailDSB MY1136

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak