Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bonusfesten fortsætter hos DSB (Generelt)

af Scharfenberg, 22/8 2018, 14:29 (2064 dage siden) @ mikedk2100

Du glemmer bare - bevidst eller ubevidst - at DSB's topchef snildt kunne tjene 20 mio. kr. i en tilsvarende stilling i det private. I et svar på et spørgsmål fra Trafikudvalget, hvor en politiker vist nok fra DF havde brokket sig over DSB-direktørernes lønninger, fremgik det, at direktørlønningerne i DSB ligger endog meget langt under sammenlignelige direktørstillinger i det private.

Er du misundelig over, at du ikke selv er topchef og derfor ikke kan oppebære en løn på flere millioner?


Mener du dermed, at der skal en større løn til, for at tiltrække en dygtig direktør?

Jeg er såmænd ikke misundelig, men jeg har svært ved at se, at en direktør, der ikke mener hans firmas produkt mellem Haslev og Høje Taastrup er godt nok, og derfor tager bilen, kan være en seriøs direktør. Er forbindelserne ikke gode nok til ham, så er forbindelserne jo heller ikke gode nok til andre - og så er det da hans forbandede pligt at få lavet om på det.

Nu er DSB jo ikke så forskellig fra andre virksomheder i Danmark. Man vælger altså den transport, der bedst kan betale sig. Hvis nu Flemming Jensen fx boede i Hundested eller andre steder med lang rejsetid med kollektiv trafik, synes man vel heller ikke, at han pinedød skulle vælge den kollektive trafik. Han vælger nok lige som de fleste andre danskere. Jeg synes sådan set, at det er prisværdigt, at Flemming Jensen er ærlig om det.

Den strækning har endda rigtig gode forbindelser, sammenlignet med så mange andre steder i landet.

Vi taler om timedrift til Roskilde. Kan forstå det, hvis han fx boede i Hedehusene eller andre steder på en hovedlinje.

Tænk, hvis TV3s direktør sagde, at han kun så DR, fordi han var træt af alle reklamepauserne på hans egne kanaler. Ville han holde længe på posten...

Selvfølgelig ser TV3's direktør også DR og selvfølgelig bliver han træt af alle reklamepauserne på egen kanal. Ligesom bilsælgeren også tager toget, hvis det er hurtigere end bilen. Og medarbejderenn i Rema 1000 også nogle gange går i Netto.


Men bestyrelsen laver vel kontrakten og dermed de betingelser, der skal være opfyldt for at chefen får bonus. Og det er så her, at kontrakten ikke er god nok og der ikke tænkes nok på de virkelige kunder: Passagererne.

Mvh
Michael

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak