Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Langsommere end i 1997 (Generelt)

af Poul Andersen, 24/8 2018, 10:26 (2044 dage siden) @ krabsen

Det vil så betyde at letbanetogene skal standse alle steder, uanset om der er passagerer til på/afstigning.
- Et tilbageskridt med længere køretid til følge.


Nixen bixen.

Tidsplanen skal under alle omstændigheder laves efter at der skal standses ved alle stationer. Springer man over et stop skal der holdes længere tid ved det næste - ellers kommer toget jo foran køreplanen.

Det der spares ved et overspring er alene den ekstra energi der skal bruges til at komme op i fart.


Sådan kan det gøres, og så er der ikke meget tjent ved behovsstandsning.

På privatbanerne der har haft behovsstandsninger i mange år, havde man en "gennemsnitskøreplan" som passede til det normale standsningsmønster.
Enkelte morgentog fik dog lidt mere køretid p.g.a. stop alle steder.
Det bevirkede selvfølgelig, at visse tog i myldertiden med mange stop kunne være 1-2 min. forsinkede, men man beholdt de faste minuttal, og i de passagertynde tidsrum, hvor der kunne være flere overspring, blev der kørt med lidt lavere hastighed. Afgangstiderne på trinbrætterne mellem stationerne, var dog "fremrykket"
1 - 2 min. for at undgå at man kom foran køreplanen.
På Vestbanen, hvor jeg kørte i 33 år, gav overgangen til behovsstandsning en tidsgevinst på 5 min.

Mvh.
Poul.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak