Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Det går rigtigt godt for DSB! (Generelt)

af Peter Christensen, 24/8 2018, 13:20 (2065 dage siden) @ Scharfenberg

Ellers har DSB i 1. halvår 2018 været udfordret af passagertilbagegang pga. sporarbejder, udgifter til togbusser, ME-lokomotiver til ekstraordinært kontroleftersyn og deraf følgende reduceret drift og kompensation til pendlerne, skærpet konkurrence over Storebælt fra privatbilister og fjernbusser. Selv om DSB's punktlighed ligger en smule over kontraktmålet, er den samlede kundepunktlighed kun opfyldt på S-tog men ikke Fjern- og Regional.

Lige den med ME er DSBs eget selvmål.
For en del år siden var en værkstedschef inde på at akslerne på ME skulle kikkes grundigt efter og der blev købt 25 aksler (som efterfølgende redde noget af situationen). Herefter fik manden "nej" til at gå videre - for IC4 kommer jo snart, så ingen grund til at bruge penge på ME.
Så skete der ikke mere og resten er historie. Ergo, det er udelukkende DSBs dårlige og kortsigtede vedligehold, som har fået DSB i den suppedas.
At der så kommer en bunke slidte tanhjul oveni fordi "man" ikke gider måle på tandhjulene ved eftersyn, men udelukkende foretog visuel inspektion, forstærker blot indtrykket.

Yep - jeg er enig i at ældre materiel, som er på vej ud, ikke bør gives den helt store tur med vedligehold. Dette kræver dog en rimelig ædrulig tilgang til sandheden om andre materieltyper for at kunne foretage en korrekt bedømmelse. Også her fejler DSB big time idet IC4 længe var omgivet af et rosenrødt skær, som på ingen måde holdt i virkeligheden (husk nu at du selv rendte rundt og vidrekolporterede det verdensfjerne ævl om IC4).

At DSB vil have en flok nye el-tog syntes meget fornuftigt. Men der er jo lidt uafklarede spørgsmål omkring signalprogram og elektrificering, som meget hurtigt kunne resultere i at DSB får en flok nye tog, men ikke rigtig har nogle steder at indsætte dem (medmindre at eksisterende typer bruges mindre).
Det svære med DSBs rolle og EUs 4.jernbanepakke tager vi en anden dag, for der mangler klart en stategi for hvad Danmark vil med DSB i fremtiden (DSBs synspunkt her kender jeg og går med variationer over temaet "monopol indtil 2030").


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak