Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Langsommere end i 1997 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 24/8 2018, 20:09 (2070 dage siden) @ Poul Andersen

Der bliver stadig behovsstandsning ved de fleste togstop. Kun i Viby J, Tranbjerg, Mårslet, Malling og Assedrup standser togene altid. På de andre “stationer” skal du stille dig frem så du er synlig/alternativt trykke stop i toget, hvis du skal af eller på.


Hvorfor har man så ikke beholdt passagersignalerne, så man ikke som på BDK-strækningerne og nu også Letbanen, tvinger brugerne til at stå fremme i al slags vejr.
- Også en forringelse.


Måske fordi man gør som stort set alle andre letbaner..
Er en passager ikke meget lokalkendt, hvordan kan han så vide, at lige netop i Aarhus skal man trykke på et passagersignal - hvis man kan finde det - når man ikke skal det i Helsingfors, Bergen, Gold Coast eller Stockholm?


Jojo, men så er det kun nogle steder i Århus, der skal trykkes, andre steder ikke, når man vil med sporvognen. Ægte århusiansk. Og det vil da være helt gak at opstille passagersignaler al den stund, at der slet ikke er brug for dem, når passagererne strømmer til. Der vil altid være noget at holde for.


For at gøre det ens, kunne man med fordel også havde udstyret Grenaabanen med passagersignaler.
Da Tølløsebanen i sin tid overtog Slagelse - Høng og Lokalbanen overtog Lille Nord, blev der her opstillet passagersignaler,
netop for at gøre det ens og opnå de fordele det giver.

At passagererne skal stille sig synlig på perronen og togene således skal ned i fart for at føreren kan se om der står nogle, virker meget gammeldags,
når teknikken for længst er opfundet afprøvet og fungerer.

- Det er måske for lavpraktisk en løsning

Mvh.
Poul.

Det gav mening med dieseltogsæt med ringe acceleration og ringere bremseevne, men sporvogne taber knap nok et par sekunder ved at sætte hastigheden lidt ned.
Passagersignaler er blot ekstra unødvendige omkostning og ekstra udstyr der skal vedligeholdes. Desuden er venteskurene i glas og på Odderbanen vil man på de fleste stationer blive orienteret om at sporvognen er på trapperne når overkørslen sikres.

Du kan selv se hvordan det kommer til at fungere i praksis, samt udsynsforholdene ved de enkelte trinbræt i denne førerrumsvideo: https://stiften.dk/aarhus/Se-video-Tag-med-paa-turen-fra-Viby-J-til-Odder/artikel/530036

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak