Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Odderbanen kører fra lørdag - suppleringsbusser er klar! (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, 28/8 2018, 21:42 (2066 dage siden) @ JesperErnst

Samme køretid.


Godt nok en falliterklæring at udskifte diesel med el og ikke kunne finde ud af at bruge den bedre acceleration til noget.


Man er vel bundet op af krydsningsstationerne. Når der skal køres 4 afgange i timen, skal der krydses med ca. 7,5 minutters mellemrum. Hvis man så kan klare turen mellem to krydsningsstationer på 5 minutter, så skal man jo blot holde 2,5 minutter og vente. Køreplanen skal helst også være robust, når man vikler alle linjer ind i hinanden, og har to lange strækninger med enkeltspor og tæt trafik på stamstrækningen mellem Aarhus H og Randersvej.

Så køretiden bliver ikke kortere, men man får nemmere ved at holde køreplanen.


Kunne man så ikke bare køre med 10 minuttersdrift og dermed få kortere køretid, højere kapacitet og kortere ventetid?

*Undskyld, jeg ved ikke noget om jernbanedrift

Hej,

*Det er vi mange, der ikke gør. ;-)

Jeg undrer mig over, hvor robust køreplanen på yderstrækningerne bliver, når regulariteten på inderstrækningerne bliver sårbar for påvirkninger fra gadetrafikken. Godt nok kører sporvognene her i egen tracé, men det lader jo til, at både biler og fodgængere bevæger sig ind på disse reserverede områder, så der skal ikke meget til, før et "uheld" forplanter sig til hele nettet. Det lover ikke godt for regulariteten på yderstrækningerne, mens det inde i byen, hvor der er flere tog, måske ikke betyder så meget, da togfølgen er tættere, så man hurtigt kan komme i gang igen med kørslen efter et uheld.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1153Svenska-lok

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak