Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

.... med lokomotiv i begge ender (Jernbanen i dag)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 5/9 2018, 20:16 (2053 dage siden) @ esni

Da NS endelig havde opgivet FYRA togsættene (MEGET hurtigere end DSB) så valgte de en løsning med TRAXX lokomotiver (som man købte eller leasede) og vogne (som man havde i forvejen).
NS opgav hurtigt at få de eksisterende styrevogne til at virke tilfredsstillende med de ny lokomotiver, og købte/leasede yderligere så man kunne køre med en TRAXX i hver ende

Nja, det er ikke helt korrekt. NS ordrede faktisk alle 45 TRAXX på een gang, men offentliggjorde kun første serie, mens man undersøgte muligheden for at bygget ETCS i de gamle styrevogne. Da det blev vurderet uøkonomisk besluttede man at køre med TRAXX lokomotiv i hver ende - og fortsætte med at lease en stak supplerende TRAXX.

Det er altså ikke fordi styrevognene ikke kunne køre med TRAXX lokomotiverne, at man valgte sandwich konfigurationen, men fordi det var for dyrt at få ETCS i styrevognene. Bemærk iøvrigt også, at NS har solgt alle sine TRAXX igen til et leasingselskab, og nu lejer dem tilbage. Iøvrigt har de første NS TRAXX kørt grænseoverskridende mellem Belgien og Holland i ETCS mode.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak