Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Specifikationer til nye togvogne (Jernbanen i dag)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 5/9 2018, 20:27 (2031 dage siden) @ andersj


Problemet er at efter TSI kollisionskravene er alt blevet nulstillet. Skal man have et nyt lokomotiv, styrevogn eller togsæt skal kontruktionen udvikles og godkendes efter TSI kravene - det er dyrt.
Der er ingen togproducenter der udvikler tog uden at der er nogen der efterspørger dem - man kan have nogle koncepter, men første ordre skal betale udviklingsomkostningerne. 8 styrevogne bliver så dyre i udvikling, test og godkendelse at DSB vurdere at det er billigere at anskaffe 8 ekstra lokomotiver.

Først lige definitionen. TSIerne er ikke nulstillet, men overgangsbestemmelserne (dispensationerne) er udløbet. Siden TSI 2014 er TSI2017 kommer med mindre ændringer. Da TSIerne der er gældende ved kontraktunderskrift skal opfyldes - og TSIerne opdateres hvert 3-4 år (EN normer årligt), kan det ikke betale sig, at udvikle noget "færdigt", før det er solgt. Således vil flere af de udstillede tog på den snarlige Innotrans allerede være "forældede"....

Der er dog (snart) TSI 2017/2014 styrevogne på markedet fra både Siemens, Bombardier og Skoda, men DSB har formentlig ønsket at sikre en hurtigere levering (godkendelse af styrevogne tager tid - især som Signalprogrammet tilfører en vis usikkerhed ift, danske godkendelser)- og sikre et større udvalg, da både polske, ungarnske og rumænske leverandører laver spændende "klassiske" EC-vogne af god kvalitet.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak