Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

OT: Fjernbusvognmænd kører på frihjul (Jernbanen i dag)

af Scharfenberg, 6/9 2018, 10:38 (2031 dage siden) @ Schienenwolf

Min skepsis til DSB ovenpå IC4 er massiv og det er blot hvad jeg giver udtryk for.


Man kunne også bare vælge at komme videre og se fremad ;-)

.
Det er netop det danske (bus)-vognmænd hjælper med. De tilbyder en løsning hvor det kun er infrastrukturen politikerne skal tage stilling - busserne skal operatørerne nok selv finansiere ;-)


Lige netop det med infrastruktur og busvognmænd er interessant, for hvad ville det betyde for fjernbusbilletprisen, hvis busserne rent faktisk skulle betale for det slid, de rent faktisk udsætter vejene for? Samme mht. flybilletter, hvis luftfartsbranchen blev pålagt at betale for deres forurening. Mit bud: Dobbelt så dyre billetter.


Dobbelt så dyre billetter tror jeg ikke, at busvognmænd og -passagerer i f.eks. København vil bryde sig om. Sådan en linje 5C er en stor tung satan. Og i og med at der er fælles takstsystemer i alle de regionale trafikselskaber, vi din ide også betyde prisstigninger på tog- og metrorejserne og store hundeslagsmål om indtægtsfordelingen selskaberne imellem.

Jeg tænker på fjernbusvognmænd, der slider på motorvejene. I dag betaler hverken fjernbusvognmænd eller lastbilvognmænd for det reelle slid, som deres køretøjer påfører infrastrukturen. Gjorde de det, ville deres forretningsmodel lige pludselig ikke se så gunstig ud.

Jeg ser gerne, at fjernbusserne også indlemmes i den offentlige kollektive trafik. Men det er noget for noget, og den er fjernbusvognmændene ikke helt med på. Fx ønsker de ikke at indgå i takstsamarbejdet og indtægtsdelingen, og fjernbusvognmændene er vist heller ikke helt så pjattede med at køre rundt med halvtomme busser på ydertidspunkter, fordi offentlig service ikke rigtig ligger i deres dna. "Det er så bøvlet", synes de at tænke.

Man kunne ellers lokke dem med, at kører du offentlig service, må du tage det sure med det søde. Til gengæld kan du så slippe for at betale for det reelle slid på kommune- og statsvejene. Men da det i dag er fuldstændig gratis at benytte infrastrukturen (bortset fra faste forbindelser og færgeoverfarter), er det ikke rigtig noget, man kan lokke en busvognmænd med. I stedet griner han hele vejen til banken

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak