Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Regeringen vil spare 300 mill. på vedligeh. af jernbanen (Generelt)

af Michaelmy, 7/9 2018, 19:39 (2050 dage siden) @ Peter Christensen

Der skal styr på Bdl’s sognalprogram før det giver mening at diskutere 300 mio. Pt er usikkerhederne for store til at se på små 300 mio når det er flere mia der er i manko for at signalerne kommer i hus.

Det, som indtil vidre er sluppet ud om besparelser på signalprogrammet, kan i en del tilfælde karakteriseres som "omposteringer".
Bedste eksempel:
Hvad skal der ske med de gamle signaler?
Tidligere var det en del af signalprogrammets budget (og opgaver) at fjerne dem.
Den opgave (og regning) ser nu ud til at ende i en anden afdeling i BDK.
Isoleret set kan signalprogrammet kalde det en besparelse omend jeg ikke er helt enig; det er blot en ompostering i den cigarkasse, som kaldes BDK. Faktik ville jeg blive temmelig muggen hvis "andre" på den måde disponere over mit i forvejen lidt for lille budget.

Der blev set på udgifterne og så blev driften bedt om at regne på hvad de mente det ville koste at pille ned i forbindelse med de alligevel havde sporspærringer og var ude at lave vedligehold i sporet. De nåede ikke overraskende frem til en markant lavere pris end hvis det skulle laves som seperat arbejde i separate sporspærringer. Derfor betaler Signalprogrammet nu driften for det og sparer en masse penge.

Det er i redegørelsen til Folketinget https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/TRU/bilag/279/1886332.pdf


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak