Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tal for international togtrafik (Generelt)

af mpp, 8/9 2018, 19:15 (2056 dage siden) @ Jens Hansen

I mine øjne gør DSB det helt rigtige – nemlig at bruge det, at togene nu skal over Kolding som en løftestang til at lave en ny, bedre service. Med moderne vogne og nye lokomotiver får servicen til Hamborg et løft, der kan bruges til på ny at markedsføre toget som en moderne og relevant rejseform. 800.000 passagerer Danmark–Tyskland svarer til hvad der flyver mellem Aalborg og København. Jeg tror at den internationale trafik er hvor DSB hurtigst og lettest kan skaffe flere kunder i butikken og det her virker til at være et logisk første skridt.

Da ICE-togene stadig kørte til København valgte jeg dem typisk over IC3-togene hvis praktisk muligt. Det tror jeg der er mange der har gjort og jeg tror at de nye tog kan få samme effekt på den indenlandske strækning. Jeg vil i hvert fald selv vælge dem i stedet for IC3/ER4 hvis jeg f.x. skal til Odense (og afgangene passer).


Jeg tror ikke vi skal lægge så meget i, at det lige nu virker lidt tosset med to lokomotiver og kun 8 stammer. Lokomotiver og vogne er langt mere fleksible end togsæt og virker også til at kunne blive leveret hurtigere, noget der gør det langt lettere at udvikle servicen med f.x. cafevogne. Og når der så kommer en styrevogn på markedet har man jo lokomotiver nok til at lave 8 tog mere.

Jeg tror (for en gangs skyld) at DSB gøre det rigtige her – nemlig ikke at satse hele butikken på en enkelt platform, men i stedet at sikre at de har fleksibiliteten til at matche den efterspørgsel der er.


En anden ting der har været nævnt er omløb. Monstro det ikke er bedre for DSB at vende i Fredericia indtil Fehmarn åbner (ligesom sommer-IC3 Kbh–Hamborg og lyntoget til Sønderborg), og dermed sikrer at passagerer fra Herning/Struer og nord fra Aarhus kan komme med toget kun med skift i Fredericia. Det vil tage 15 minutter længere men sikre et langt større opland.


Med andre ord – jeg glæder mig til at se hvad DSB får bestilt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak