Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tal for international togtrafik (Generelt)

af andersj, Aalborg, 8/9 2018, 23:04 (2051 dage siden) @ Svend

Man kunne fundere over, om en investering på 1 milliard kroner er fornuftigt. Men DSB må jo have kalkuleret, at det kan der tjenes penge på.

.
DSB mig her og DSB mig der. Hvor er Deutsche Bahn i denne forbindelse? Forhåbentlig i samarbejde og ikke i konkurrence.

Det bliver selvfølgelig i samarbejde med Deutsche Bahn Fernverkehr. For DSB, som DSB ser ud frem til mindst 2024, vil det være et kommercielt selvmord at køre trafikken til Hamburg "alene".
-DSB har ingen driftstilladelse i Tyskland - man kører på DB's i togene til Hamburg og på VIAS Rail GmbH's til Flensburg togene. Sidstnævnte kan kun lade sig gøre frem til december 2023.
-DSB modtager betaling for leje af materiellet når det kører i Tyskland - ligeledes betalte DSB leje for ICE-TD togene da de kørte i Danmark.
-Deutsche Bahn Fernverkehrs tog kører i fri trafik, hvilket muligvis kan leve op til kravene om at international trafik ikke må subsidieres i fremtiden. Det kræver at DB overtager toget i Padborg istedet for Flensburg.
-DB's salgs- og markedsføringskanaler betyder alt. Mange tyskere køber stadig billetter offline, og DSB ville skulle bruge store ressourcer på at markedsføre forbindelsen i Tyskland.
-Deutsche Bahn har pt. ingen planer om at anskaffe tog der kan køre i Danmark.

Det kan selvfølgelig være at markedet i Tyskland ændre sig på et tidspunkt, men indtil videre er der ingen kommercielle operatører der for alvor kan eller vil true Deutsche Bahn på fjerntogene. Det er primært nicheprodukter der bliver drevet af kommercielle operatører, som studenterekspresserne hos Flixtrain samt nattog og biltog.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak