Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Trinbræt i Stilling til 100 mio. kr.? (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/9 2018, 22:30 (2044 dage siden) @ Mester

Så blev 20 mio lige pludselig til 100 mio.

Er der nogen, der kan give en fornuftig forklaring på, hvordan det kan koste 100 mio kroner at etablere et togstop i Stilling?

https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/trinbraet-bliver-fem-gange-dyrere-end-forventet


Hmm.....Langeskov røg vist op i 56 mio. kr.?

Jeg mener at have læst et eller andet sted (måske et papir i Transportudvalget), at Skanderborg Kommune lægger vægt på, at der skal være tale om en genåbning (og altså ikke en nyåbning) - ud fra den argumentation, at en genåbning kun skal omfatte de anlæg, der var til stede, da stationen blev nedlagt. På den måde kan man "omgå" niveaufri krydsning af sporet tættest på stationsbygningen osv., osv.

Hvis det er det, der er kommunens strategi, forstår jeg såmænd godt Banedanmark (det sker ellers sjældent): Selvfølgelig skal der være niveaufri passage af "spor 1". Men det kan nu ikke løbe op i 100 mio. kr.

Det kunne være rart at finde de detaljerede planforslag. Jeg har ikke ledt.

Man kunne jo vælge at placere perronerne lidt syd for den tidligere stationsbygning og bruge Lynghøjvej som adgangsvej fra "spor 1" til "spor 2" - og omvendt. Så slipper man for perrontunnel/gangbro og elevatorer og der vil være niveaufri adgang til begge perroner.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

låst
3803 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak