Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fejring af Jernbanejubilæum (Generelt)

af Niels Munch, 18/9 2018, 07:59 (2018 dage siden) @ Schienenwolf
redigeret af Niels Munch, 18/9 2018, 08:11

Tillad en "gammel privatbanemand" nogle betragtninger i emnets anledning.

Det Østsjællandske Jernbane-Selskab fejrede 1. juli 1979 100-året for banens første driftsdag (indvielsen skete 30. juni 1879). Da 100-års jubilæumsdagen - heldigvis - var en søndag, valgte man dér at fejre dagen for publikum med veterantogskørsel.

Køge-Ringsted Banen (KRB) skulle jf. den oprindelige plan banen åbne 1. november 1916; men på denne dag var banen ikke færdig. Først den 23. maj 1917 kunne man gennemføre første prøvetur. I sommeren 1917 rasede verdenskrigen, og kulprisen var skyhøj. Da der ikke lige var udsigt til krigsafslutning, besluttedes det at åbne KRB den 4. august 1917.

Ikke desto mindre valgte banen at fejre sin 20 års fødselsdag den 1. november 1936, altså på datoen for den oprindeligt fastsatte åbning.

Østbanen hviler egentlig på 2 baneselskaber, nemlig Faxe Jernbane (FJ), åbnet på ukendt dato i 1864 og erhvervet af ØSJS i 1977, samt ØSJS fra 1879. Begge baner har således jubilæum i samme år. Da Østbanen i 1989 blev 110 år, blev FJ 125 år, og vi besluttede at markedsføre dobbeltjubilæet. Da der var usikkerhed om FJs indvielsesdato, valgte vi - om ikke arbitrært så ud fra praktiske hensyn - søndag, den 10. september 1989 at køre jubilæums-veterantog for publikum.

Tilsvarende i 1994 (FJ 130, Østbanen 115) valgte vi lørdag, den 3. september 1994 at gennemføre veterantogskørsel for publikum.

I 1999 markeredes jubilæerne med en jernbaneudstilling over sommeren på Østsjællands Museum i Højerup, og i Lokalbanens regie fulgte præsentationen af Østbanens 125-jubilæumsbog i november 2004.

I vores optik var det jubilæumsåret, der talte, og dato for fejring blev valgt ud fra praktiske hensyn. Det gjaldt først og fremmest om - på ekstraordinær vis - at gøre opmærksom på, at der fortsat er liv i banen, og på en måde, der tiltrækker og fornøjer publikum. Og især veterantogskørslerne var - efter tilstrømningen at dømme - pæne succeser!

At fejre et jernbanejubilæum er ikke en naturlov eller pligt; men man skal ikke kimse ad en anledning til at holde fest, hvor det primære sigte jo er at gøre gæsterne glade. Jeg har en god bekendt, der således valgte at holde sin kats konfirmation, og det blev (også) en god fest!


M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak