Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane" (Generelt)

af Svend, 18/9 2018, 12:39 (2040 dage siden) @ SvendD

To tog i timen - mon ikke det også skyldes at afstanden mellem sporene er reduceret i forhold til UIC-norm (der spares ca ½ meter så vidt jeg husker) - hvilket gør at IC3 ikke må mødes med høj hastighed, da vognkassen stresses af trykbelastningen (hvilket også er den reelle årsag til at alle togsæt maks må køre 140 km/t i Storebæltstunnelen)

.
Hvor hører du sådan noget sludder?

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak