Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane" (Generelt)

af Svend, 18/9 2018, 18:05 (2036 dage siden) @ esni

Sporudfletningen i Ringsted gik vel galt fra starten, da en del borgere i Ringsted ikke mente, at de skulle have en flyover i baghaven. Den var billig, lå indenfor budgettet, men dårligt tænkt.

At det så ikke er lykkedes at få en østlig flyover, ude på bar mark på plads, ja det kan godt undre. Ja eller måske bare en sporudfletning? Satsede Banedanmark på alt eller intet?

Og Kim Christiansen har det ikke godt med Banedanmark, det kan man godt fornemme. Er der måske noget "Kejserens nye klæder"?

JH

.
Hele denne sag kan nærmest sammenlignes med at du har arkitekttegninger klar til dit nye hus, har købt grunden, indhentet alle tilladelser og financieringen er på plads. Og det samme er håndværkerne.
Midt i det hele foreslår/ønsker nogle andre, at der skal være dobbelt kælder, huset drejet en halv omgang samtidig med at det hele flyttes 20 meter mod nordvest. Alt sammen fordi nogle personer i nabolaget synes det vil være pænere og bedre og for dig (og ikke mindst dem selv) - og fordi de kender nogen der kender nogen, der har magt til at standse/ændre byggeriet. Og som i øvrigt ikke kan lide dig.
Bagefter siger de samme mennesker, at du er en idiot eller en amatør, fordi du ikke længere kan overholde tidsfristerne og fordi pengene nu er sluppet op.


Det svarer til at lige når du skal til at grave ud til dit fundament, så lykkes det omsider for naboen at få teknisk forvaltning til at reagere på at du har bygget helt op til hans skel uden at få dispensation fra byggelinjer og uden den normale nabohøring

.
Der var vist ingen ulovligheder eller nogen der havde givet en forkert tilladelse blandet ind i sagen om projektet i Ringsted. Det var alene nogle borgere/grundejerforeninger (og en enkelt mavesur "jernbaneekspert") som fik hidset bl a nogle jernbanefjendske politikere op.
Herefter gik tiden - og pengene - på at undersøge alle mulige forskellige mere eller mindre ubrugelige løsninger. De onde lo og de gode græd. Resultat: jernbanens kunder får en jernbaneinfrastruktur som på mange måder er dårligere end den der var i forvejen.

Nu kan man så kun håbe på, at der bliver rettet op på alle fortrædelighederne ved at der bygges en bane uden om Ringsted, langs med motorvejen. Så er vi ved at være tilbage til, at der kan køres København H-Odense på en time.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak