Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kraka tal - Cepos: Drop .. (Generelt)

af Togbus, Foldingbro, 24/9 2018, 14:03 (2038 dage siden) @ steenth

Kraka har en liste med med projekter for ca. 120 mia kroner, som har rimelig god økonomi. De vil hver især kunne give en økonomisk vækst. ........

Vrøvl. En positiv nutidsværdi er ikke det samme om at projektets gennemførelse giver økonomisk vækst.

Læg i øvrigt mærke til disclaimeren: "Der kan selvsagt være gevinster og omkostninger, som kan være sværere at medregne, og som derfor ikke indgår i beregningen af afkastet på et projekt. Disse bredere økonomiske effekter udelades, fordi der er stor usikkerhed forbundet med værdisætningen og målingen af effekterne. Det kan være effekter, der opstår som følge af adfærdsændringer hos borgere, der får bedre transportmuligheder. Fx gevinster ved bedre jobmatch for personer som
nu har bedre mulighed for transport til nye arbejdspladser.
"

Økonomisk vækt handler om værditilvækst og øget økonomisk aktivitet, dvs om flere kommer i arbejde og om profitterne i den private sektor øges.

Et godt eksempel på hvor tendentiøse de er at "supercykelstierne" er det bedst forrentede projekt. Formentlig er det blot fordi der er lagt nogle vilde antagelser om samfundsnytten af cykelture ind i deres model - ikke et ondt ord om cykler som sådan, det er både sundt og man bliver våd hvadenten man sveder på en solskinsdag eller man bliver gennemblødt på en regnvejrsdag.

Netop fordi Billund-banen er en DF-bane kan såkaldte tænketanke fra højre og venstre i skøn forening samles om at skyde projektet ned. Ville gerne se en Kraka-beregning af fjernbusserne, for det ville ssikkert være det dårligst forrentede projekt overhovedet.

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak