Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kraka tal - Cepos: Drop .. (Generelt)

af steenth, 24/9 2018, 14:47 (2039 dage siden) @ Togbus

Kraka har en liste med med projekter for ca. 120 mia kroner, som har rimelig god økonomi. De vil hver især kunne give en økonomisk vækst. ........

Vrøvl. En positiv nutidsværdi er ikke det samme om at projektets gennemførelse giver økonomisk vækst.

Hvad!!!! De kan bidrage til det.

Læg i øvrigt mærke til disclaimeren: "Der kan selvsagt være gevinster og omkostninger, som kan være sværere at medregne, og som derfor ikke indgår i beregningen af afkastet på et projekt. Disse bredere økonomiske effekter udelades, fordi der er stor usikkerhed forbundet med værdisætningen og målingen af effekterne. Det kan være effekter, der opstår som følge af adfærdsændringer hos borgere, der får bedre transportmuligheder. Fx gevinster ved bedre jobmatch for personer som
nu har bedre mulighed for transport til nye arbejdspladser.
"

Økonomisk vækt handler om værditilvækst og øget økonomisk aktivitet, dvs om flere kommer i arbejde og om profitterne i den private sektor øges.

Den måde, at opgøre den samfundsmæssige værdi er ikke perfekt, men det bedste vi har nu og her. Der arbejdes på at få flere faktorer ind i udregninger på længere sigt. Men de projekter, som står øverst på listen, kan betale sig. Muligvis er der flere, som kan blive det, hvis man kigger på flere faktorer.

Netop fordi Billund-banen er en DF-bane kan såkaldte tænketanke fra højre og venstre i skøn forening samles om at skyde projektet ned. Ville gerne se en Kraka-beregning af fjernbusserne, for det ville ssikkert være det dårligst forrentede projekt overhovedet.

Fjernbusser er ikke et anlægsprojekt... Og min interesse er at få fremmet de projekter som reelt kan give gavn for samfundet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak