Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr (Generelt)
Opførelsen af den niveaufri udfeltning i vest vil under etableringen få meget omfattende indvirkning på trafikken gennem RIngsted. Vi taler om et spor mellem strækningen til Næstved og stationen i Ringsted i et helt år, og meget lange total spærringer fordi hele vest-enden af stationen skal graves op. Alt det bestående skal fjernes, og der skal bygges en ny dæmning over Ringsteds Å, på hver sin side af den bestående dæmning.
Den niveaufri udfletning øst for byen forudsætter minimale ombygninger på Ringsted Station, og kan ifølge COWI bygges på 19 måneder uden nævneværdig indflydelse på trafikken på Vestbanen og den nye Ringstedbane.
Efter at den daværende transportminister Hans Chr. Schmidt have besluttet sig for 0+løsningen i sommeren 2016, udarbejde gruppen bag forslaget om den østlige udfletning en oversigt over de samlede udgifter for skatteyderne for de tre alternativer: 0+ løsningen, niveaufri vest og niveaufri øst, med start i 2016 eller senere. Talmaterialet var oplyst af Banedanmark.
End ikke udsigten til at bygningen af 0+løsningen i 2016 og udskydelsen af en niveaufri udfeltning til senere ville koste skatteyderne 1 mia. kr. ekstra kunne ikke få transportministeren til at skifte standpunkt.
Du finder oversigten på dette link: Sammenligning af de samlede udgifter før skatteyderne.
Som du kan læse er den vestlige udfletning billigst, men ifølge kvalitetssikrings rapporten fra Rambøll er der meget stor usikkerhed på Banedanamrks prisfastsættelsen. Hvis usikkerheden er ligeså stor som den har vist sig for 0-løsningen ville den vestlige udfeltning have koste 2,1 mia.kr. For den østlige hvor COWI, og ikke Banedanmark, udførte beregningerne endte prisen 1,2 mia.kr.
Fortsat god dag Thomas Albøg Olsen alias Mo 568