Deutschlandtakt rykker nærmere (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, onsdag 10. oktober, 2018, 14:15 (6 dage siden)

Tyskernes arbejde med en "Taktkøreplan" har efterhånden foregået i nogle år. I går var der så afrapportering, og hvis projektet (som jeg tolker en stribe tyske nyhedsmedier i dag) realiseres, skal der investeres hele 42 mia EUR i infrastruktur og ERTMS (Level 3) frem til 2030, hvor målet om "dobbelt op" på passagertal og markant flere godstog skal være indfriet. Et af argumenterne bag taktkøreplanen er iøvrigt de tyske klimamål...

Herunder er link til pressemateriale fra i går.

https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Pressemitteilungen/2018/080-scheuer-deutschlandtakt.html

Der er mange sjove detaljer i det samlede materiale - eksemplevis den "forventede" Fjernkøreplan 2030, der på vanlig SMA (konsulenthus med speciale i køreplaner) er lavet som een graf med alle linier, togtyper og trafikeringsrytmer angivet. Heri kan man eksempelvis se, at Tyskerne vil have tre linier til Danmark:
Berlin - København (udenom Hamburg)
Hamburg - København
Hamburg - Aarhus

Alle tre linier kører i to-timers takt, idet linierne til København giver fast timedrift mellem Lübeck og København.
Københavnerlinierne skal betjenes med 230 km/t tog, mens Aarhus linien her angives til at blive betjent med "let fjernbanemateriel 160 km/t" (ikke Dosto IC2)


Mvh
Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen