Link til overskuelig avisartikel (Generelt)

af SEB, lørdag 13. oktober, 2018, 09:37 (7 dage siden) @ andersj

Nødstoppet blev udløst af en politibetjent, der var passager i toget. Passagererne blev dog ikke øjeblikket orienteret iflg. en 20-årig passager. En udmærket oversigt:


Hvis der opstår brand i et tog er det ofte en dårlig idé at benytte nødbremsen. Man har ingen kontrol over hvor toget kommer til at holde, og det er bedre at informere personalet så lkf kan finde et passende sted at stoppe toget. Da MF 51 brændte for to år siden gik røgalarmen ved Marslev, men lkf valgte at fortsætte til Odense hvor brandvæsenet har lettere adgangsforhold og det er betydeligt nemmere at evakuere.

Hvis man alligevel kommer til at holde på åben strækning med brand i Danmark, så skal passagerene først evakueres til andre vogne, og evt. helt ud af toget når man har fået standset trafikken i et evt. nabospor. Det er nok også grunden til at passagerene ikke hørte noget lige med det samme i ICE toget, for personalet havde nok rygende travlt med at tilkalde brandvæsen og at få nabosporet spærret, så folk ikke risikerede at blive mejet ned af et 300 km/t hurtigt tog.

Kan godt forstå logikken og det hensigtsmæssige i at kontakte personalet, så de kan iværksætte det der er mest hensigtsmæssigt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt i den aktuelle situation. Men hvor finder man et tog i dag, hvor der er personale man kan kontakte? Konduktørene er jo sparet væk, så der kun er lkf forrest i toget! Og hvordan kommer man i kontakt med ham/hende, så man kan fortælle om problemet? Altså sikkerheden er i dag barberet helt og TOTALT væk!!! Dertil kommer, at der så kun er EN person til at evakuere toget - Samtidig med, at det er denne ene person der skal informere og rekvirere hjælp! Er det forsvarligt, når man tager i betragtning, hvor mange passagerer der rent faktisk kan være i blot en enkelt togstamme?

SEB


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen