Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Deutschlandtakt rykker nærmere (Generelt)

af tgpedersen, 13/10 2018, 14:27 (2016 dage siden) @ steenth

Så det er da muligt at en sådan forbindelse har potentiale, men helt så stort at det kan finansiere projektet inden for en overskuelig årrække. Jeg kommer til at tænke på en fast forbindelse over Kattegat, det kan måske nok reducere rejsetiden mellem København (og for så vidt Sjælland) og de Nordlige dele af Jylland, men kan det retfærdiggøre investeringen, eller... Men hvem ved, måske kan det komme på tale en gang i fremtiden....


Det vigtigste ved en fast Gedser - Dierhagen forbindelse er ikke passagerer til/fra Berlin, men gods til/fra Brest og Kaliningrad, og derefter Kina.


Tjaa. Gods kan godt klare en længere rejsetid.

Ikke. https://en.wikipedia.org/wiki/Just-in-time_manufacturing

Det er passager hvor rejsetiden er kritisk i forhold til alternativet

Og der skal en del volumen til at en fast forbindelse kan betale sig.

Efterhånden som Vesten de-industrialiserer gror det volumen.

Og færgen over Femern Bælt har 4 gange mere trafik end via Gedser. Og Brest er ikke noget stor destination fra Danmark. Og Kaliningrad området har ikke engang en million indbyggere og er ikke noget jernbaneknudepunkt.

https://www.railfreight.com/beltandroad/2018/05/28/test-shipments-on-new-silk-road-via-...
https://www.railfreight.com/specials/2018/09/11/why-malaszewicze-is-the-most-debated-pl...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak