Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Deutschlandtakt rykker nærmere (Generelt)

af tgpedersen, 14/10 2018, 14:50 (1992 dage siden) @ steenth

Tjaa. Gods kan godt klare en længere rejsetid.

Ikke. https://en.wikipedia.org/wiki/Just-in-time_manufacturing


Just in time - lige til tiden.... leveringen skal være til den fastsatte tid uanset transporttid.


Transporttiden for gods er ikke ligegyldig. Hvis køreplanen på jernbane bliver for lang, vælger kunden en anden transportform.

F.eks. er en af årsagerne til at terminalen i Hirtshals endnu ikke benyttes, at køreplansudkastene fra Nordjyske Jernbaner og Banedanmark er håbløst langsomme. Lastbilerne har passeret Hamburg inden toget kan få lov til at køre fra Hirtshals.


Det er dårlig eksempel i forhold til Just in time - der er ingen forbindelse nu.

Der er ingen forbindelse nu Gedser - Dierhagen.

Og reelt kan en transportvej med bane kun fungere hvis der er gods nok til at det kan betale sig. Og det eksempel er vejen forskellen i vejen via Rødby-Hamborg eller via Gedser så små, at en øget frekvens vil kunne have større betydning for leveringstiden.

Ad landevejen:

København - Kaliningrad via Lübeck 1115 km
København - Kaliningrad via Rostock 944 km

København - Brest via Lübeck 1317 km
København - Brest via Rostock 1208 km

Ud over transportvej handler det også om fleksibilitet, dvs hvor hurtigt man får en ad hoc ordre igennem.

Det vil også være en fordel at springe Maschen over og køre direkte fra omladningspunktet til/fra 1520 mm nettet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak