Link til overskuelig avisartikel (Generelt)
Kan godt forstå logikken og det hensigtsmæssige i at kontakte personalet, så de kan iværksætte det der er mest hensigtsmæssigt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt i den aktuelle situation. Men hvor finder man et tog i dag, hvor der er personale man kan kontakte? Konduktørene er jo sparet væk, så der kun er lkf forrest i toget! Og hvordan kommer man i kontakt med ham/hende, så man kan fortælle om problemet? Altså sikkerheden er i dag barberet helt og TOTALT væk!!! Dertil kommer, at der så kun er EN person til at evakuere toget - Samtidig med, at det er denne ene person der skal informere og rekvirere hjælp! Er det forsvarligt, når man tager i betragtning, hvor mange passagerer der rent faktisk kan være i blot en enkelt togstamme?
SEB
I alle moderne tog findes der i alle vogne kaldeanlæg til lokomotivføreren. Det gælder også de enmandsbetjente tog. S-tog har i øvrigt kørt enmandsbetjent siden 1978 - uden at kompromittere sikkerheden.
Men er din løsning så, at vi bemander hver eneste passagervogn med personale? Og i så fald: Har du en business case på det? Fx hvad det vil koste i forhold til mulig effekt.
Luftfarten er speciel og kan derfor ikke sammenlignes med jernbanen. Men det er værd at tænke over, at der ofte kun sidder to personer i cockpittet, og at flyproducenterne arbejder sig henimod kun en person i cockpittet. Med lavprisselskaber in mente vil man snart også skære yderligere ned på kabinepersonalet, så mad og drikke fremover blot kan trækkes i en automat ombord. Så er der måske kun en enkelt steward(esse) og en pilot til 100-200 passagerer. Med 850 km/t 10 km oppe i luften.
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne