Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Link til overskuelig avisartikel (Generelt)

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 15/10 2018, 01:09 (1991 dage siden) @ Scharfenberg

Men vi kan vel hurtigt blive enige om, at det er federe at evakuere et tog på en station end ude på fri bane. Men det kommer vel an på brandens lokalitet på toget og dens karakter, omfang og udvikling.


Det kan vi hurtigt blive enige om og det ville da også være federe at der aldrig var signalfejl, køreledningsbrud, materielfejl eller røgudvikling/brand i tog eller vogne. Sådan ser det desværre bare ikke ud i den virkelige verden og så må man jo handle derfra og tage sine forholdsregler ud fra de enkelte situationer. Man kan selvfølgelig holde folk indespærret i et tog fordi man skal gennem de korrekte og langsommelige kommandoveje og risikere at flere dør af kulilteforgiftning eller man kan tage en rask beslutning, selvfølelige ikke uden hensyntagen til alles sikkerhed, og så foretage sig noget der i sidste ende vil redde flere liv. mit argument gik i bund og grund på at menneskeliv kommer før alt andet. Med det forstås selvfølgelig med udgangspunkt i situationen og selvfølgelig også i forhold til evakuering eller basal sikkerhed - det skal der da ingen tvivl være om.

Det ville være dejligt, hvis du som lokomotivfører havde mere respekt for det teoretiske. Det teoretiske kan - ligesom en dygtig lokomotivfører der kan holde hovedet koldt - også redde menneskeliv. Hvis toget er overtændt, skal toget naturligvis bringes til standsning straks - og evakuering ligeså.


Jeg har meget respekt for det teoretiske, men er også nødt til at forholde mig til det praktiske når sådanne situationer opstår. Der er ikke to situationer i denne kategori der er ens og det berører jo på et skøn i hvert enkelt tilfælde af de involverede personer på stedet og i de bagvedliggende enheder. Det er meget nemt bagefter at være bagklog, analyserende samt komme med de rigtige og korrekte løsningsforslag under ordnede og rolige forhold. Når man står på en strækning og har en vogn, hvor der også er farligt gods på, der brænder og der er emner der eksploderer og der er sivninger af et eller andet; så kan det godt være man tænker mere på ens egen sikkerhed samt adrenalinen og overlevelsesinstinktet tager over uanset om man vil det eller ej. Så kan man være nok så teoretisk vidende og kan SR ordret fra ende til anden, men det hjælper ikke så meget i den situation hvis man ikke bringer sig selv og andre i sikkerhed.

Men hvis branden endnu ikke har udviklet sig, og hvis man ikke er langt fra en station, er det da langt at foretrække at evakuere et sted, hvor brandvæsen kan komme til og passagerer evakueres under ordnede forhold. Jeg går ud fra, at reglerne afspejler dette.


Selvfølgelig afspejler reglerne dette og det har jeg heller ikke på noget tidspunkt anfægtet. Jeg tog bare udgangspunkt i to konkrete personlige hændelser hvor der der ikke lige var tid til at køre toget til den nærmeste perron hvor redningsmandskabet kunne arbejde lettest. Jeg ville bare gøre opmærksom på, at når musikken spiller og tingene spidser til, så har man i nogle situationer bare ikke de 5-10-15 minutter der kunne være rare for at opnå den perfekte evakuering og mest ønskværdige situation til brandbekæmpelsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

HectorrailDSB P912 1

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak