Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Glostrup 2018, lidt OT fra 2012 (Generelt)

af Ove Nygaard, 18/10 2018, 13:31 (1988 dage siden) @ Tommy Nilsson

DSB sender folk over skinnerne i Glostrup (Generelt)
af Ove Nygaard , onsdag 17. oktober, 2012, 12:56 (2192 dage siden) @ Gæst
Jeg har engentlig altid troet at "perronen" ved spor 0 var en del af pakhusbygningen som ligger bagved og altså brugt til manuel aflæsning/pålæsning af stykgodsvogne. Men den har måske istedetfor været benyttet til persontog evt lokaltog Glostrup-København H. ?

Spor 0 var - og er stadigvæk - overhalingssporet på Glostrup station.
I "min tid" var Glostrup en stor vognladningsstation med den næststørste vognudveksling i Danmark efter Københavns Godsbanegård, som iøvrigt leverede rangerkraften i form af MH-lokomotiver, som ankom med vogne fra København G hhv. blev brugt til at afsende vogne via København G, når "dagens dont" var overstået.
På de travle tidspunkter var op til 3 rangermaskiner og en enkelt Ardelt, som var stationeret lokalt (havde en "uvane" med at køre igennem "bagvæggen" til "garagen", som af og til måtte genopbygges), i gang samtidigt på det vidtstrakte sporområde og de mange private sidespor.
Derudover ankom en stor mængde vogne især fra udlandet direkte i godstog, som benyttede spor 0, hvor vognene blev afkoblet. Der var på stationen stationeret 3 dygtige rangermestre i døgnvagt, som disponerede rangerkraften og skulle "holde tungen lige i munden", så afkoblede vogne blev bortrangeret snarest muligt, inden næste godstog "bankede på" til spor 0. Rent driftsmæssigt blev spor 0 også benyttet, når tog skulle ledes "ad venstre spor" mod Vigerslev/København, og da det ikke kunne ske for signal (den gang, det kan det i dag), skulle den ellers fjernstyrede station bemandes som understation. Og det var mange gange, for bare der skulle arbejdes på "godsforbindelsesbanen" skulle togene ledes over på venstre spor i Glostrup. Sådanne ekstra vagter skulle skaffes "ved god vilje" fra de stationerede overtrafikassistenter/trafikassistenter. Når det kneb, har jeg selv taget tørnen og holdt dermed min trafikale viden vedlige - udover at det blev "en slags synlig ledelse". Nu hedder det vist "at gå undercover".
Nå, nu blev det en af den slags anekdoter, som jeg normalt siger undskyld for.
Duk og væk.
Bedste hilsener
Ove Nygaard
Glostrup 01.07.1971 - 31.12.1972


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak