Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Status på Togfonden (Generelt)

af Henning T., 18/10 2018, 18:26 (2010 dage siden)

Er der nogen der kender status på Togfonden?

Skrev til Rasmus Prehn og senere Pia Olsen Dyhr efter et opslag på trm.dk:
https://www.trm.dk/da/ministeren/taler-og-artikler/2018/socialdemokratisk-sabotageforso...

Kom i dialog med Pia Olsen Dyhr, som jeg mener vrøvler. Hun svarer bl.a. "Og elektrificering er sat igang. Men er ikke en del af togfonden. Det er til gengæld de overhalingsspor på Vestsjælland og Vestfyn, som er undervejs".

Elektrificering er da med i Togfonden, eller har jeg misforstået noget?

Hvad med "overhalingsspor på Vestsjælland og Vestfyn"? Jeg synes jeg læste et sted, der var lavet en aftale om nye spor på Vestfyn og i den finansiering af det. Men der er ikke afsat penge på finansloven? Vestsjælland har jeg ikke hørt noget og ved ikke noget om, der skulle også elektrificeres til Kalundborg? Bl.a. er det af betydning for mig som bor ved Kystbanen, hvor Kalundborgtogene og Næstvedtogene skal køre fremover.

Min anke i forhold til Togfonden er, at i aftalen står at pengene skaffes ved beskatning af indvinding af Nordsøolie, og hvis der ikke er nok hentes det på Finansloven (kort fortalt). Jeg mener så, at man finansierer togfonden med penge fra en beskatning, hvor de 2 ting ikke har noget med hinanden at gøre. Beskatningen er en afgift på lige fod med alle andre skatter og afgifter. Og med den konstruktion man har valgt i aftalen kan den nuværende regering sige der ikke er er finansiering til det i Togfonden. I stedet bruger den nuværende regering så penge på veje. Normalt synes jeg den slags anlægsopgaver begrundes (finansieres) ved flere passagerer og tages af finansloven. Det synes jeg også, når jeg ser på anlæg historisk (hvor der så også var gods, det er der ikke meget af mere).

Så yderligere spørgsmål:
Der skulle elektrificeres helt til Frederikshavn. Men er det ikke udliciteret til Nordjyske Jernbaner? Pt. er der vist test af ERTMS mellem Aalborg og Frederikshavn, og IC3 er ikke færdigtestet til at det. Men kommer DSB til at køre mere nord for Aalborg.
Der skulle elektrificeres mellem Vejle og Struer. Men er der ikke en udbudsforretning i gang af de strækninger Arriva kører inkl. Vejle-Struer eller en option af denne?

Så det korte spørgsmål. Hvad er status på Togfonden?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak