Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Status på Togfonden (Generelt)

af Scharfenberg, 19/10 2018, 12:26 (1987 dage siden) @ Henning T.

Kom i dialog med Pia Olsen Dyhr, som jeg mener vrøvler. Hun svarer bl.a. "Og elektrificering er sat igang. Men er ikke en del af togfonden. Det er til gengæld de overhalingsspor på Vestsjælland og Vestfyn, som er undervejs".

Elektrificering er da med i Togfonden, eller har jeg misforstået noget?

Ja. Elektrificering af de resterende hovedstrækninger er med i Togfonden DK. Det kan man se ved et simpelt opslag på Wikipedia, der bl.a. citererer diverse svar fra Transportudvalget.

Hun forveksler det nok med, at København-Ringsted banen over Køge og Ringsted-Femern ikke er en del af Togfonden DK men en del af andre forlig, som de borgerlige også er med i. Og så er elektrificering af resten af hovedstrækningerne vist nok det eneste aspekt af Togfonden DK, som de borgerlige også godt kunne støtte - med undtagelse af den skrå bane mellem Vejle og Struer og Aalborg-Frederikshavn.

Min anke i forhold til Togfonden er, at i aftalen står at pengene skaffes ved beskatning af indvinding af Nordsøolie, og hvis der ikke er nok hentes det på Finansloven (kort fortalt). Jeg mener så, at man finansierer togfonden med penge fra en beskatning, hvor de 2 ting ikke har noget med hinanden at gøre. Beskatningen er en afgift på lige fod med alle andre skatter og afgifter. Og med den konstruktion man har valgt i aftalen kan den nuværende regering sige der ikke er er finansiering til det i Togfonden. I stedet bruger den nuværende regering så penge på veje.

Oppositionen og DF har flertal i Folketinget og kan derfor pålægge regeringen at afsætte penge på finansloven. Og ellers fremsætte et mistillidsvotum til regeringen, som reelt vil medføre et Folketingsvalg.

Så yderligere spørgsmål:
Der skulle elektrificeres helt til Frederikshavn. Men er det ikke udliciteret til Nordjyske Jernbaner? Pt. er der vist test af ERTMS mellem Aalborg og Frederikshavn, og IC3 er ikke færdigtestet til at det. Men kommer DSB til at køre mere nord for Aalborg.

Ikke udliciteret men trafikkøberansvaret er overdraget fra staten til regionen. Og kun regionaltrafikken er overdraget. DSB kører stadigvæk en række daglige lyntog til/fra Frederikshavn, som i en periode vil blive udført af Nordjyske som underleverandør til DSB, indtil der kommer nok IC3 med ombordudrustning. Så vender DSB tilbage til Nordjylland.

Regionen og Nordjyske Jernbaner vil gerne overtage al togtrafik nord for Aalborg, men især Hjørring og Frederikshavn ønsker fortsat direkte forbindelser til Aarhus og Kbh. Og det medfører, at DSB fortsætter med at køre Lyn til/fra Frederikshavn.

Der skulle elektrificeres mellem Vejle og Struer. Men er der ikke en udbudsforretning i gang af de strækninger Arriva kører inkl. Vejle-Struer eller en option af denne?

Jo, men det har et lavt samfundsøkonomisk afkast og ligger vist sidst i Fase 2. Udbudsforretningen sker uafhængigt af planerne for elektrificering, da sidstnævnte ligger langt ude i fremtiden, hvis de nogensunde realiseres.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak