Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Status på Togfonden (Generelt)

af Henning T., 20/10 2018, 12:29 (1986 dage siden) @ Scharfenberg

Ang. Aalborg-Frederikshavn: Hvis den ikke bliver elektrificeret kan der ikke køre IC-tog, de skal jo være elektriske.

Ang. Vejle-Struer: Trafikgrundlaget er ikke så højt, men det bliver mindre, hvis man skal skifte i Vejle til Lint-tog (skiftetid og mindre komfort). Der er Jo Herning og Holstebro på vejen, så der er noget trafik. Når svenskerne kan elektrificere mellem Kristianstad og Karlskrona og endnu mere Ystad-Simrishamn gør de det vel ikke, hvis ikke der er samfundsmæssig værdi i det.

Ang. aftale om togfonden og hvad der bliver gennemført: Ja, der er en aftale om togfonden, men der skal jo afsættes penge på finansloven, og DF er med i begge, men det hjælper jo ikke, hvis de ikke kræver der afsættes penge i finansloven, og de andre partier i togfonden er jo ikke med togfonden.

Pia Olesen Dyhr taler bl.a. om overhalingsspor på Vestsjælland - hvor er det henne?

Så min anke, der er lavet en aftale, men ... Den er baseret på afgift på olieindvding, de penge ruller ind, men der bliver ikke afsat på finansloven, og jeg tror ikke DF vil vælte regeringen på det grundlag. Og generelt, når man laver den slags projekter må det være pga. man forventer et større passagergrundlag, sparede andre udgifter osv. osv. og ikke på en afgift, som er noget helt andet. Derfor ser det ud til for mig at pengene bliver brugt på veje i stedet for jernbaner.

Når jeg ser på Sverige (trafikverket), Tyskland (Deutsche Bahn) osv. er der mange jernbaneprojekter, og så vidt jeg kan se er det via deres finanslove (det er organiseret meget anderledes i de lande end i Danmark). Og de ser vel på den samfundsmæssige nytte, hvor der både er udgifter og indtægter og andre sparede udgifter, og ikke blot som en udgift (som mange gør her i Danmark). Danmark halter meget bagefter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak