Kan infrastruktur betale sig? (Trafikpolitik)

af Horsecreek, mandag 22. oktober, 2018, 13:02 (27 dage siden)

Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.

Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.
 Læs artiklen 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hjørring - Ålbæk
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen