Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Første dag uden fysiske signaler Lindholm-Frederikshavn (Generelt)

af Peter Christensen, 22/10 2018, 18:28 (2010 dage siden) @ Rail

Næ, men det gør det jo ikke forvejen når man kun kører rundt med gamle diesellokomotiver.

Hvis business casen var så god uden ERTMS så ville det jo vrimle med godstog, men det gør det jo ikke ligefrem.

Pladder.
Det gamle diesellokomotiv er stort set afskrevet, så du skal kun have dine driftsomkostninger hjem.
Railion eller hvad DB nu kalder sin godsafdeling i DK, har haft Mz-lokomotiverne i mere end 10 år, så de burde være nedskrevet godt og grundigt.
Nyt udstyr skal afskrives, du skal kikke på cash-flow og meget andet kedelig økonomi. Når dertil kommer at mange i transportbranchen (ikke blot jernbanegods, men også vognmænd) har et overskud på hendad 2-3% af omsætningen....tja, så er der ikke mange basøre at rutte med.
Desuden kan det være meget svært at forsvare udrustningen af et gammelt lokomotiv med nyt udstyr for rigtig mange penge. Så hellere ophører med den trafik.
Kedeligt? Ja, men følg pengene. Det slår sjældent fejl.

Vrimler med godstog...tjo, det er jo lidt efter hvor vi kikker. Indenlandsk gods er der ikke meget af. Lastbilerne er løbet med en stor del og det er svært at få vendt den udvikling om end der er rimelige takter omkring Ålborg.
Ser vi på transitgodstog Tyskland-Sverige og gods til Taulov samt tilstødende marker, så er der godt gang i godstogene; de er jo ikke sværer at finde på de kanter.
Men der er jo også elektrificeret hele vejen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailBillige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak