Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan infrastruktur betale sig? (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 22/10 2018, 18:32 (1985 dage siden) @ Scharfenberg

Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.

Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året


Tja , jeg ved da at her i hytten er fruen da glad for de mere end 3 minutter hun sparer hver dag .

Du må også være glad, når nu hun kan sove hele tre minutter længere hver morgen.

I artiklen - som desværre er endnu en tendentiøs artikel fra DR uden flere sider af sagen - fremgår det også, at tidsgevinsten ædes op de næste ti år, hvis trafikken stiger. Skal vi så udvide til 8 spor? 10 spor?

Jeg har intet imod biler eller andre transportformer end kollektiv trafik. Problemet er bare, at privatbilisme er noget af det mest pladsuøkonomiske. Fx så jeg for nogle år siden en reklame bag på en bybus i Oslo: "Denne ledbus kan erstatte 1 kilometer motorvejskø". Alligevel bliver politikerne ved med at investere i privatbilisme, fordi de fleste af kernevælgerne kører rundt i biler.


Du lyder eller som du har meget mod biler.


Jeg er ikke modstander af biler. Har bare ikke den store fidus til biler, når de forurener og skaber trængsel. Kan især godt lide elbiler. Desværre gør de ikke noget godt for trængslen på vejene. Det bliver nok bedre, når størstedelen af biler bliver selvkørende og når folk begynder at samkøre noget mere. Men det ligger vist langt ude i fremtiden. Især sidstnævnte.


Mange hyler op over, at jernbane er umoderne, men de fleste biler i dag kører stadigvæk rundt med forbrændingsmotor - opfundet for mere end 100 år siden.


Ligesom de fleste tog kører med gammel teknik.


Enig, men mange prøver på at gøre jernbanen mere umoderne end bilen.

Selvkørende biler vil massivt forværre trængslen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
DSB R950 1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak