Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Første dag uden fysiske signaler Lindholm-Frederikshavn (Generelt)

af Rail, 22/10 2018, 19:40 (2006 dage siden) @ Peter Christensen

Næ, men det gør det jo ikke forvejen når man kun kører rundt med gamle diesellokomotiver.

Hvis business casen var så god uden ERTMS så ville det jo vrimle med godstog, men det gør det jo ikke ligefrem.

Pladder.
Det gamle diesellokomotiv er stort set afskrevet, så du skal kun have dine driftsomkostninger hjem.

Men nu er der jo en grund til at de er afskrevet, netop alderen. Driftsomkostningerne på så gamle diesellokomotiver kan sagtens være så store at de drive en positiv business case.

Eksempelvis her hvor Lasse Toylsbjerg-Petersen (ja han er sælger) "om DSBs driftsomkostninger kan reduceres, så det bliver noget nær gratis for DSB at løse miljøudfordringerne for MÉerne" - vel at mærke med en ret kort tidshorisont!

Men det kræver naturligvis at man foretager en investering i fremtiden for ens virksomhed, men det er altså nødvendigt nogle gange.

Railion eller hvad DB nu kalder sin godsafdeling i DK, har haft Mz-lokomotiverne i mere end 10 år, så de burde være nedskrevet godt og grundigt.
Nyt udstyr skal afskrives, du skal kikke på cash-flow og meget andet kedelig økonomi. Når dertil kommer at mange i transportbranchen (ikke blot jernbanegods, men også vognmænd) har et overskud på hendad 2-3% af omsætningen....tja, så er der ikke mange basøre at rutte med.

Hvor mange lastbilvognmænd kører rundt med lastbiler der er meget ældre end 10 år?
Netop fordi man har en så lille overskudsgrad så skal man jo netop hele tiden kigge på at reducere ens omkostninger hele tiden. Det kan jo blandt andet gøres ved at investere i en ny lastbil med lavere driftsomkostninger.

Det er altså en mærkelig logik at hele ens kapitalapparat skal være afskrevet før man kan drive en sund forretning, umiddelbart vil det nok tværtom give det omvendte billedet af en virksomhed.
Men kom gerne med eksempler på markedsledende virksomheder der kører efter princippet ?

Desuden kan det være meget svært at forsvare udrustningen af et gammelt lokomotiv med nyt udstyr for rigtig mange penge. Så hellere ophører med den trafik.
Kedeligt? Ja, men følg pengene. Det slår sjældent fejl.

Ja man kan jo vælge at afvikle ens virksomhed i stedet for at udvikle den.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak