Ny s-togskøreplan fra 10/12 (Generelt)
Har du egentlig et bud på, hvorfor de lavede det om til hvad det var før?
Jeg tror at man ønskede at lave en køreplan hvor kunderne ikke skulle tænke i minuttal når de gik til toget (lidt ligesom metroen). Der er bare lige det problem at når man mikser en plan med 10-minutters drift med en plan med 20-minutters drift, så vil man få en køreplan hvor der er 10-5-5 minutter mellem togene. Derfor lavede man det kunstgreb at hver anden linje B i myldretiden kører to minutter for tidligt fra Høje Taastrup og 2 minutter for sent fra Kh. Derved får man så en afstand mellem togene mellem Høje Taastrup og Kh på 8-6-6 minutter. At man så får den binding mellem Kh og Skelbæk at den "forsinkede" linje B mod Høje Taastrup skal køre fra spor 12 på Kh for ikke at "kollidere" med linje E (der kører i samme minuttal) er en anden sag.
Egentlig syntes jeg at ideen er meget god (som andre her i tråden har nævnt er det på Høje Taastrup og Frederikssund fingrene at der er mest brug for flere tog i myldretiden), men passagertallene fra Brøndbyøster, Rødovre og Hvidovre må have været skuffende siden man nu går tilbage til den gamle plan hvor Bx springer de 3 stationer over.
Iøvrigt testede man den nuværende køreplan i en periode forud for selve køreplansskiftet. Jeg kan dog ikke huske hvornår.
Niels