Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser?? (Generelt)

af Nordexpress, 23/10 2018, 11:20 (2011 dage siden) @ Niels Bak
redigeret af Nordexpress, 23/10 2018, 11:31

Helt enig i din udmærkede beskrivelse.

Udviklingen i Hovedstadsområdet er de sidste 3 generationer sket langs med S-togs-linjerne i den såkaldte fingerplan - fem strenge med grønne områder imellem. Denne plan har været skamrost i årtier, men man kunne modsætningsvis sige, at den har skabt en segregation mellem befolkningssegmenter, sågar med egne betegnelser for fingrene som Vestegnen, Whiskybæltet, Sydkysten. Jeg kan ikke få øje på, at den er bedre end mange andre storbyer i Europa, der enten er gradvis udvidet i ringe, eller som er vokset sammen ud fra et antal landsbyer.

Hvor om alting er skabes der med Ring3-banen en sjette finger, en tværgående finger, i Hovedstadsregionen med et højklasset kollektivt trafiktilbud. Når bortses fra Københavns Kommunes satsning på Amager, som M1 og M2 betjener, så vil Ringbanen forbinde de områder i Hovedstaden, der har det største udviklingspotentiale - plus vigtige uddannelsesinstitutioner.

Trafiktal vil derfor i høj grad afhænge af fremtidens skole-, bolig- og erhvervsinvesteringer.

I f.eks. det nordlige Paris er en tværgående forbindelse tilsvarende anlagt med en letbane - eller sporvogn, som det hed, da jeg var yngre.

Min første kommentar var på ingen vis ment arrogant, men derimod sådan, at det ikke er kræfterne værd at deltage i slagsmål om trafikprognoser. Hvilken betydning får det for Letbanen, når benzin- og dieselbiler bliver forbudt?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak