Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Zoneforenkling DOT (Trafikpolitik)

af pjl, 23/10 2018, 15:31 (2005 dage siden) @ Scharfenberg

Det er så her, min kæde hopper af. De seneste 20 års kollektive trafik i Kbh. har jo netop budt på højfrekvent metro og A-busser. Metro- og shuttletog til lufthavnen. Shuttletog mellem Kbh. og Sydsverige. Er det en nedgang i kvaliteten?

Der er et større udbud af trafik, men ikke en bedre kvalitet.

DSB's S-Tog og mange af stationerne ligner noget der er løgn, hærget, beskidte og næsten faldefærdigt.
DSB's regionaltog er en historie for sig, gammelt materiel, der (nok engang) er både hærget og ustabilt.
Øresundstogene er af nyere dato, men kører som vinden blæser og ikke noget man seriøst kan regne med.
Mange af busserne har set bedre dage, der er nogle linier som har fået nye busser inden for de senere år, hvilket har givet et løft, men mange at de busser jeg møder når jeg får forvildet mig ind i én ser ikke specielt vedligeholdte ud.
Metro'en er (selvfølgelig) bygget med for lille kapacitet, så ikke ligefrem en kvalitetsoplevelse når der er mange rejsende.
Dertil kommer så fremkommelighed, der ikke ligefrem er blevet hjulpet af Banadanmarks manglende evne til at håndtere teknik opfundet efter 1980.

Voldsom stigning i prisen? Du får altså stadigvæk 60 % rabat på pendlerkort. Og 20 % off peak rabat på rejsekort - udover den gamle klippekortrabat. Er det en forringelse? Bedre forhold for cyklister. Er det en forringelse?

Et pendlerkort med 60% rabat er stadig dyrere når prisen er det dobbelte.

Rejsekortet er så tåbeligt implementeret at systemet i sig selv betyder at passagerer flytter fra kollektiv trafik til privatbilisme... Spørgsmålet er blot om ejerne når at indse dette inden det er for sent... og der i øvrigt ikke en garanti for at jeg får den gamle klippekortrabat - det kommer an på hvornår/hvor ofte jeg rejser.

Er fremkommeligheden for biler i Kbh. øget de seneste 20 år?

Ja, det er den - selvom der er perioder hvor trafikken klumper sig sammen har udviddelsen af M3, M4, Roskilde og Køge Bugt gjort at de fleste, som vælger at køre i myldretiden ikke spenderer så lang tid i trafikken. Men man må da give Københavns Kommune at de ihærdigt forsøger at ødelægge det for bilisterne, en skam at det rammer mange af busserne også.

Den største success i København er faktisk indsatsen for cyklister, det er noget som flytter folk fra både biler og kollektiv trafik.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak