Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Zoneforenkling DOT (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 23/10 2018, 21:07 (1983 dage siden) @ mikedk2100

Ja, og mere individualiserede og indifferente over for miljø og klima


Jeg tror ikke de er blevet mere indifferente over for miljø og klima. Københavnerne stemmer overvejende "grønt" til både kommunal- og folketingsvalg. Og mange cykler faktisk, men de har også indset, at hvis de skal længere end cyklen rækker, så er en bil nødvendig. Og som jeg har nævnt før, når først bilen er der, så bliver den også brugt.

Det kan selvfølgelig også være svært at bilde folk ind, at den kollektive trafik er mere miljøvenlig end deres nyindkøbte miljøvenlige bil, når de ser på dieselbusserne og ME'ere, der dækker Oslo Plads i røg, når de letter.

Teknologien går hurtigt, og nyere dieselbusser forurener langt, langt mindre end tidligere. Desuden er den kollektive trafik ved at omstille til eldrift langt hurtigere end privatbilismen. I København vil linje 2A og den genopståede linje 18 blive kørt udelukkende med 41 elbusser fra december 2019.

Selv hvis man sammenligner de op til 28 år gamle IC3-tog mellem Kbh. og Aarhus, udleder de pr. person langt mindre CO2 end en moderne familiebil med forbrændingsmotor. Og dem er der jo stadigvæk ca. 98 % af i Danmark. S-togene, som har været elektriske lige siden starten i 1934, taler vist deres eget, tydelige sprog i forhold til miljø. For slet ikke at nævne metroen, de nye ellokomotiver og de nye elektriske togsæt.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak