Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny hastighedsrekord for den danske jernbane! (Generelt)

af Bengt Larsson, 4/11 2018, 23:17 (1997 dage siden) @ steenth

Rekorden er nu 253.7 km/t. Sat af to Taurus-loks med målevogne på den nye bane mellem København og Ringsted.

Kenny's video af det hurtige tog:
https://youtu.be/031oCN-LI6s

Tak til Kenny for de fine scener. På den ene side er det glædeligt, at der i Danmark nu findes en kort jernbanestrækning, hvor der kan køres 253,7 km/t. På den anden side er det dybt deprimerende at tænke på, hvor mange år der kommer til at gå, inden der på den strækning kommer til at køre køreplanlagte passagertog med 250 km/t.


Det at strækningen er bygget til 250 km/t, er en forberedelse til fremtiden. At man ikke kan udnytte det i mange år frem, synes jeg ikke betyder specielt meget. Svenskerne har mange strækninger, som er bygget til 250 km/t - fx de strækninger imellem Lund og Göteborg med dobbeltspor, hvor der "kun" køres med en tophastighed på 200.

Vi har en diskussion om det på Postvagnen.com. Ett problem är att om banan inte godkänns till 250 km/h omedelbart efter den byggts, blir det svårare att få den godkänd senare, för det finns en grupp på Trafikverket som kommer på kvalitets och säkerhetsregler, som gruppen på Trafikverket som underhåller (vedlikeholder) och förbättrar banor inte har kontroll över. Att senare höja hastigheten kan kräva stora ombyggnader, i värsta fall större kurvradie. Sedan är det så att EU styr över sådana regler (TSD). Men med ATC tillåts bara 200 km/h, så 250 får vänta tills ERTMS är infört, och då kan regler ha blivit striktare.

Det har diskuterats om man kan höja hastigheten Nässjö–Lund till 250 med tanke på den raka banan, men det blir svårt för det är mycket som måste ändras. Istället vill man nu bygga en ny bana för 320 km/h, hastigheten är vald för att konkurrera ut flyg Stockholm-Malmö, och 320 är känd teknik från Frankrike.

Sträckan Kungsbacka–Lund är det lättare på, men det har ändå kommit regler som banan inte uppfyller. Spår med 250 km/h får inte ligga vid plattform och därför har Falkenberg, Laholm, Båstad och Förslöv byggts med fyra spår, varav två med plattform. Sträckan Helsingborg–Lund har lokaltågsplattformar vid dubbelspår och kommer inte få mer än 200 km/h, likaså den nya banan som ska byggas Ängelholm-Helsingborg. En orsak är att om det är många lokaltåg på dubbelspår är det meningslöst att köra mer än 200, för då kommer man ikapp lokaltåg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak