Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå (Generelt)

af esni, Frederikssund, 8/11 2018, 19:47 (1988 dage siden) @ steenth

Det her fortjener nok egentligt sit eget emne, men spørger her alligevel. Hvad er det helt præcist "signalsystem" dækker over, udover at fortælle togene om de må køre? Jeg kunne forestille mig at det også involverer systemer til at se om togveje krydser og hvordan skiftespor står, men er der andet? :)


Det er ikke et simpel svar.

Central er sikringsanlægget - det er den som sætter sporskiftere, togveje og signaler i et område - i de nye typer dækker det et stor område, hvor de gamle kun dækker en station eller en strækning imellem 2 stationer (linjeblok). De kan bruges med eller uden ERTMS/ETCS.

Hvis der er ERTMS/ETCS niveau 2 gives signalerne til et eller flere RBC - radio blok center, som er første del af ERTMS-systemet. Den kommunikere med GSM-R til toget, hvor der gives tilladelser mv.

Og der nogle systemer til styring og planlægning af toggangen, som bruges af trafiklederne.

Jeg kan ikke rigtig lide at man i pressen taler om at man har skiftet et signalsystem fra 1912 ud med et moderne digitalt, selvom det er rigtigt at de ældste anlæg på strækningen var 1912 anlæg.

Det nuværende system er jo gradvist blevet ændret gennem tiden, så stammer det nuværende system fra 70'erne (HKT) eller 80'erne (ATC) eller stammer det fra det tidspunkt, hvor man indførte de ydre signaler (og hvornår var det?), eller hvornår kan man ellers sige at SYSTEMET blev indført?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak