Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå (Generelt)

af esni, Frederikssund, 8/11 2018, 21:52 (1994 dage siden) @ jaer

Det nuværende system er jo gradvist blevet ændret gennem tiden, så stammer det nuværende system fra 70'erne (HKT) eller 80'erne (ATC) eller stammer det fra det tidspunkt, hvor man indførte de ydre signaler (og hvornår var det?), eller hvornår kan man ellers sige at SYSTEMET blev indført?


Relæsikringsanlæggene på strækningen blev ibrugtaget i første halvdel af 1970-erne mellem Aalborg og Hjørring, mens Sindal, Kvissel kom til først i 1980-erne. Relæsikringsanlæggene er type DSB 1954E, anlægget i Hjørring er et type DSB 1946, som blev ibrugtaget i 1952 (var blevet saboteret under besættelsen). DSB 1946 ligner meget DSB 1912, så det lyder jo bedst i journalistører.

(Journalister kan jo bindes meget på ærmet. Engang blev et medlem hos MHVJ spurgt, om ikke lokomotivet røg og dermed forurenede ret meget, hvortil svaret var: "Måske, men husk at vi bruger økologiske kul". Den åd journalisten uden videre....)

MVH Jan

Min pointe er at SignalSystemets alder ikke er det samme som anlæggenes alder. Det er vel mere et filosofisk end et teknisk spørgsmål.

  • Fik vi et nyt SignalSystem da vi tilføjede HKT eller ATC?
  • (Fik Ab - Fh ATC?)
  • Og hvad var det for en afgørende ændring, der betød at vi fik et andet SignalSystem, sidste gang vi fik et nyt?

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak