Jernbanebro over Vejle Fjord (Generelt)
skaffe transport til relativt få mennesker over en muligvis kommende bro over Vejlefjord til over 4 milliarder, og hvor toget ikke skal stoppe i Vejle
Er det kun mig, der har svært ved at se fornuften i disse samfundsmæssige investeringer?
Nej, der er desværre mange andre end du, der ikke har fattet meningen. Den bro vil spare samfundet for milliarder og atter milliarder af kroner, og det er derfor, den da også har et positivt samfundsøkonomisk afkast. Millioner og atter millioner af rejsende har i over 150 år fået deres rejse forlænget, fordi toget skulle omvejen via Vejle by i bunden af fjorden.
Og hvornår går det op for du og dine ligesindede, at Vejle vil få Superlyntogsforbindelse hver time både mod Horsens-Aarhus og mod Odense-København + en masse andre togforbindelser mod både nord og syd?
Så simpelt er det ikke. Der findes mange rentable projekter, der aldrig gennemføres, selcom de i princippet gjorde samfundet rigere. Der er mange andre hensyn at tage som prioriteringer og anlægsloft. En vejlefjordbro er målrettet lyntog, men selvom det måske snævert økonomisk kan betale sig, fordi en lille gruppe rejsende vil betale tilstrækkeligt er det overordnet en filosofi, der fastholder jernbanen som et sideshow, der reelt ikke påvirker vejtrafikken nævneværdigt. Om sådanne lyntog skal have lov at bruge kostbar kapacitet på jernbane og banegårde er et mere kompliceret spørgsmål. Om 10-20 år som vel er den bros tidshorisont vil jeg anse det som sandsynligt, at regionaltog vil være steget i prioritering ift lyntog pga de eskalerende problemer på vejene. Det gør ikke nødvendigvis vejlefjordbroen forkert, da den også kan virke til at skabe plads til regionaltog og evt også kan bruges af disse på nye måder.