Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanebro over Vejle Fjord (Generelt)

af ventrikel, Næstved, 17/11 2018, 10:53 (1958 dage siden) @ Ib Jensen

Så bedre pendlertog på de regionale strækninger så flere på de kortere strækninger vil vælge at tage toget end "prestigeprojekter" som kun få har glade af!

Regnestykket går vel ud på, at X mennesker kan spare Y minutter pr. rejse? Og så er det vel underordnet, om X'erne er pendlere eller fjernrejsende?

Nej - Hvis du skal rykke noget såvel i forhold til klima og til at få pendlere til at tage toget - ja så må det være de daglige rejsende som man skal interessere sig for. Familieturen til Århus eller besøg i den Gamle by - ja de overlever nok at det tager lidt længere tid.
Men kan du få flere som rejser hver dag over i toget - ja så reducerer du køerne på motorvejene, reducerer forureningen og reducerer antallet af uheld. Men disse mennesker flytter sig IKKE fra deres bil FØR jernbanen har noget bedre at tilbyde.

Det kræver rigtig mange steder udbygning af antal spor. Et tog til Århus med 200-250 km/h passer dårligt sammen med et pendlertog som skal stoppe mange steder eller et godstog.
Så der skal flere spor - minimum flere overhalingsstrækninger. Laver man disse ting først - ja så kan Vejlefjord broen etc. komme hen ad vejen


Du vil åbenbart ikke erkende eller acceptere, at pendlerne også får glæde af jernbane-opgraderingerne Ny Ellebjerg-Ringsted, Ringsted-Odense, Vestfyn, Vejle Fjord og Hovedgård-Hasselager.

Jo - men det er vigtigere at få de daglige pendlertog på de lidt kortere strækninger til at fungere. Det kræver både flere togafgange og plads på sporene - jævnfør ovenstående. Så kan hr. Hansen på turen fra Slagelse til København spare 15 -20 min ved at hans pendlertog kommer hurtigere igennem - ja så vil han med større sandsynlig vælge toget.


Du vil hellere have, at 100.000 pendlere hver sparer 5 minutter end at 10.000 fjerntogsrejsende hver sparer 50 minutter. Jeg ved ikke, hvad der er "pænest" eller mest "politisk korrekt". Men du glemmer, at det vi taler om her, formentlig er summen af begge dele.


Det som er vigtigst er hvad som SAMFUNDET som helhed for mest nytte af. At 22.000 personer krydser Storebælt dagligt på årsbasis (altså max 11.000 i hver retning) og mange af disse udenfor myldrertiden eller blot på ferie / familietur - ja det skal ikke betyde at samfundet ofrer mia. af kr. på et prestigeprojekt FØR vi har løst de problemer som de daglige rejsende på de kortere strækninger har. Om 30-40 år kan det være vi har råd til det du gerne vil have i morgen!

låst
2580 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak