Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanebro over Vejle Fjord (Generelt)

af ThomasTT, 17/11 2018, 15:13 (1980 dage siden) @ Svend

Jeg er sådan set enig i alt du skriver, dog skal man huske, at de nye strækninger, der får timemodellen til at hænge sammen ligger nær de største byer og også kan bruges af regionaltog eller være med til at skaffe kapacitet på eksisterende strækninger.

Diskusionen er alt for polariseret efter min mening. Timeplanen ville være perfekt, hvis bare det var muligt at stoppe 2-3 steder på hver etape. I så fald ville lyntogene kunne fungere som super-regionaltog, der både forbandt de større byer, men også de ydre pendlerområder. Altså fx køre Kbh-odense med stop Slagelse, korsør og Nyborg. Lyntogene forsinkes kun marginalt og de nævnte byer får en særlig hurtig forbindelse ind til de større byer uden stop i de indre pend!erområder.

.
Det ene udelukker da ikke det andet. At der både kan være meget hurtige tog/forbindelser (timemodellen) som betjener de største byer: København, Odense, Aarhus og Aalborg og nogle andre - og stadigvæk hurtige - tog, der også betjener de lidt mindre købstæder. Der er jo ingen der undrer sig over i dag, at lyntogene springer disse købstæder over under deres kørsel mellem Odense og hovedstaden. Eller lyntoget "Limfjorden" der i sin tid kun gjorde holdt på Storebæltsfærgen (var gennemkørende i Odense!) på strækningen Aarhus-København.

Men det betyder tre kategorier af tog på hovedstrækningerne, og det vil koste på hyppigheden, og hyppigheden er gerne undervurderet ift rejsetiden i teoretiske diskusioner men vejer tungt i praksis.

Hvis en person skal til et møde i Aarhus, hvilket tog skal han så vælge? Mødet eller begivenheden vil meget ofte ligge klokken hel, fx 13.00 hvis han kommer med det ene hurtige tog pr time i timeplanens skabelon vil han stå på Aarhus banegård kl. 13. Det er for sent. Så er han nødt til at være der en time tidligere, når der kun er et enkelt tog i timen

Dvs i praksis bliver hans rejsetid faktisk kortere, hvis hans tog blev 10 minutter langsommere, hvis de til gengæld kom i 20 eller 30 minutters drift. Dvs ikke bare er det en fordel for de byer, der får et stop, gerne i ydre pendlerområder, men det er samtidig en fordel for den gennemrejsende

låst
2494 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak