Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanebro over Vejle Fjord (Generelt)

af Rail, 17/11 2018, 16:19 (1979 dage siden) @ ventrikel

Måske hos dig - men lidt indsigt i hvordan den virkelige verden ser ud ville hjælpe.

Allerede i dag er såvel Storebælt som Øresundsbroen flaskehalse da især godstoge tager tid at passere og der er ingen overhalingsmuligheder. Så kunne man lade såvel godstoge som langom kørende pendlertoge undgå de spor som primært skulle betjene landsdelene - ja så ville man opnå meget.


Tjaa. Jeg ser tit godstog holde i Korsør og Nyborg i overhandlingssporet....

Præcist!

Det har man fundet ud af i resten af verdenen. Her kører højhastighedstog altid i deres eget spor. Vi får næppe toge der kører mere end 250 km/h - men kunne sådanne overvejende få deres eget spor - ja så kunne timemodellen på sigt måske nåes.


Her giver du argument for at bygge en højhastighedsstrækning - du vil ikke indse at er gode argumenter for en Vejle Fjord forbindelse. I Tyskland bruges de fleste højhastighedsstrækninger også til godstog og enkelte har også hurtige regionaltog.

Jo - Men inden man bygger den bro bør man plukke de frugter som giver mest - det gør blandt mere sporkapacitet og flere alm. pendlertog. Alt som kan sikre at flere vælger toget frem for bilen på strækninger op til 40-60 km mellem hjem og arbejde.

Og det er ret billigt at udvide med 2 ekstra spor mellem Ringsted og Korsør samt mellem Nyborg og Odense i forhold til at bygge broer.

Der er bare ikke behov for mere kapacitet - det ligner du ikke har sat dig hvor behovet er størst for investeringer i jernbaner. Det er på Vestfyn der er problemer. Og er trafik nok imellem Fredericia og Aarhus til en Vejle Fjord forbindelse og bane imellem Hovedgård og Aarhus.


Nu kører der jo også vild mange tog mellem Jylland til og fra Odense men ikke videre til ØStfyn og Sjælland!
Nej når man peger på ekstra sporkapacitet på Vestfyn er det givet fordi det er endnu billigere at udvide her end på Østfyn.

Du skal starte med at lærer noget helt elementært omkring Jernbane kapacitet.

Jeg vil anbefale at du starte med at kigge lidt på begreberne homogenitet og heterogenitet. Så vil du hurtigt finde ud af hvorfor det er på Vestfyn og ikke Østfyn at det nuværende kapacitetsproblem ligger.

I forhold til dit forslag om at lave 4 spor Odense - Nyborg og Korsør - Ringsted. Så er det jo hul i hovedet når problemet ligger mellem Nyborg og Korsør. Særligt tunnelrestriktionerne er en kæmpe flaskehals.
Så hvis du skal bygge noget, så er det et ekstra rør til godstog under Storebælt!

låst
2509 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Der kommer flere tog

Der kommer flere tog. Pris 270 kr.

Læs mere
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak