Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

gratis tog - finansiering (Generelt)

af mpp, 19/11 2018, 10:13 (1978 dage siden) @ Schienenwolf

Ja – det vil givetvist være konsekvensen af roadpricing at nogle mennesker vil vælge at køre på andre tidspunkter for at spare penge. Det er en feature ikke en bug.

Det samme princip ses f.x. også når det gælder flytrafik hvor nogle afgange pga efterspørgslen er dyrere end andre. Man ser også samme mønster når folk skal på ferie og nogle vælger at tage deres børn med på ferie udenfor skolernes ferie.
Det samme princip gælder endda også i den offentlige transport hvor rejsekortet giver mere rabat udenfor myldretiden, nogle månedskort (f.x. pensionistkort) ikke gælder i myldretiden og man kan købe togbilletter med rabat (DSB Orange) i afgange der ikke er så populære.

Der er ikke nogen god grund til at man ved vejtrafik ikke bruger det samme princip som alle andre steder til at få udbud og efterspørgsel til at mødes. Der er selvfølgeligt nogle politiske overvejelser man skal gøre, såsom om man skal styre efter at få trafikken til at glide eller at få flest muligt penge i kassen.

Det er givetvist rigtigt at det vil påvirke folk med flere penge mindre end folk med færre penge. Her er det værd at huske på, at folk med flere penge i forvejen kører mere i bil, flyver mere, kører mere i tog og kører mere i fjernbus. Folk med flere penge har endda bedre mulighed for at bosætte sig så de kan bruge offentlig tranport i hverdagen (hvis de ønsker det) – bare prøv at se hvad det koster at bo på Frederiksberg eller Østerbro i gåafstand til metroen.

Det vil – med og uden roadpricing – være bedre at have flere penge end at have færre penge. Uanset hvad man gør vil man også stadig se rigere mennesker rejse forholdsvist mere. Der vil givetvist være nogle af "de fattige" der vil få svært ved at betale roadpricing for lige præcis deres rejsemønster, men mon ikke der er flere der ville få glæde af et videreudviklet og billigere kollektivt trafikudbud? Specielt givet at mange af "de fattige" i forvejen har biler der måske ikke altid kører lige godt og de derfor i højere grad end andre oplever, at de ikke kan komme frem fordi bilen ikke virker den dag.

I sidste ende er det et politisk spørgsmål: skal vi regne med at alle har en bil eller i hvert fald adgang til en bil, og skal vi indrette samfundet efter det? Eller skal vi indrette samfundet sådan at man i mindst muligt omfang har brug for en bil og kan komme de fleste steder hen uden (enten med cykel eller tog og bus eller en kombination). Personligt foretrækker jeg det sidste og er glad for at det er sådan det er i hovedstadsområdet hvor jeg bor.

låst
2549 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak